Onze club in coronatijd: Orion VR 7x7

Door Tijs Tummers 10 februari 2021

Arianne de Bruin (45) is dit jaar met haar team voor het eerst aangesloten bij de 7 tegen 7 competitie op de vrijdagavond. Maar na twee of drie speelronden was de pret al voorbij. Toch heeft ze al gemerkt dat het 7x7 voetbal een leuke vorm is."

Arianne, vorig jaar speelden jullie nog in de gewone competitie op zondag.
Arianne: “Klopt. Een jaar of tien geleden zijn we als team van Union overgekomen en werden we bij Orion eerst VR2 en de laatste jaren was het VR3. Conditioneel konden we het nog wel aan, maar we hadden niet genoeg spelers meer voor 11 tegen 11. En het oude 7x7-team hield er juist mee op, dus toen was de keuze snel gemaakt.”

En bevalt het?
Arianne: “Ja, heel goed. Het is wat gemoedelijker. Op de vrijdagavond is het ook wat informeler. We spelen bijvoorbeeld zonder scheidsrechters, dat vind ik ook wel leuk. En het is niet elke week, dus je kunt ook eens een weekendje iets anders plannen. Anders is ook, dat je een beperkt aantal teams hebt, tegen wie je steeds een halve competitie speelt.”

Dus die leer je ook beter kennen?
Arianne: “Ja, dat denk ik wel. Alleen nu nog niet, want die paar keer dat we speelden mochten we wel van het clubhuis gebruik maken, maar een van de coronaregels was dat je met je eigen team bij elkaar moest zitten. Dus dat integreren met andere teams komt straks misschien.”

Hebben jullie als team nog een alternatief gevonden?
Arianne: “Ik ben veel gaan wandelen. Van anderen weet ik dat ze samen hardlopen. En als alternatief voor de kerstbingo bij Orion hebben we met ons team een online bingo gehouden! Hoe dat eruit zag zie je op de foto!”

Mooi initiatief! Arianne, heb jij met je werk ook nog met corona te maken?
Arianne: ‘Zeker. Ik heb een managementfunctie in het basisonderwijs en de kinderopvang. Ik ben ‘bouwcoördinator’ bij basisschool Toon in Neerbosch-Oost en werk voor een kinderopvangorganisatie in Utrecht.

Hoe kijk je aan tegen het weer openstellen van de basisscholen?
Arianne: “Wat mij betreft hadden ze nog wel even mogen wachten, tot na de voorjaarsvakantie. Maar de kinderen vinden het heel leuk, ze hebben echt behoefte om elkaar weer te zien. Dat geldt eigenlijk ook voor de leerkrachten, al is het voor hen wat spannender. Voor kinderen niet, die hebben wat dat betreft geen remmingen.”

Terug naar het voetbal. Ben je bang dat er na dit seizoen spelers zullen afhaken?
Arianne: “Nee, dat verwacht ik niet. We hebben geproefd aan 7 tegen 7 en dat is ons goed bevallen. We missen het voetbal en kijken uit naar het moment dat we in elk geval weer kunnen trainen.”