Onze club in coronatijd: Orion veteranen

Door Tijs Tummers 19 februari 2021

Mehmet Eren (57, geknield rechts) kwam wekelijks bij Orion om naar de wedstrijden van zijn zoon Serkan te kijken. Toen hij hoorde dat er een veteranenteam opgericht zou worden meldde hij zich meteen aan. Dat is inmiddels zo’n vijftien jaar geleden.

Wie waren de mannen van het eerste uur?
Mehmet: “Dat waren Peter Sünnen, Leon de Locht, Tayfun Isik, Gerard Janssen. We hebben echt een leuk team. Bij ons tienjarig bestaan hebben we een tripje naar Berlijn gemaakt en daar ook nog een wedstrijd gespeeld.”

Jullie spelen niet in de competitie van de KNVB.
Mehmet: ‘Klopt, we spelen alleen tegen bevriende teams, die met dezelfde instelling als wij spelen. Zo hebben we ook een Duitse club in onze competitie, dat kan gewoon. Als we uitgenodigd worden voor een wedstrijd en de tegenstander blijkt veel te jong of ze spelen veel te hard, dan houden we het bij die ene wedstrijd. Je speelt dus alleen maar tegen leuke tegenstanders!”

Je zoon Huseyin is er altijd bij.
Mehmet: “Vooral trainingen slaat hij nooit over. Dan zit-ie lekker in de dug-out. Als er iemand een bal over schiet roept hij altijd vrolijk: “Ga maar halen!”

Huseyin heeft Down, moet je nu met covid extra op ‘m letten?
Mehmet: “Ja, toch wel. Want hij is in staat om iedereen te knuffelen. Al heeft-ie het inmiddels wel in de gaten. “Stoppen nou”, roept-ie dan, “er is een virus!”

Missen jullie het voetbal?
Mehmet: “Nou, ik in elk geval wel. Eigenlijk heb je het vooral nu nodig. Lekker even afreageren, je in het zweet rennen, even die stress van corona en van het binnen blijven van je af sporten.”

Ja, heb je er last van?
Mehmet: “Nou ja, er valt bijna niet aan te ontkomen, hè. Op de radio, op de televisie, op social media, constant is het corona corona corona. Soms word je er wel gek van, ik kijk dan ook bijna geen nieuws meer.”

Heb je met je werk nog met covid te maken?
Mehmet: “Ik werk bij Elele, in een dagopvang voor oudere mensen, Turkse ouderen van de eerste generatie. Dat stopte bij de eerste lockdown, met wederzijds goedvinden, vanwege alle onzekerheid, maar inmiddels ben ik gelukkig weer begonnen. We houden ons aan alle maatregelen, dat gaat op zich goed.”

Wil je verder nog iets kwijt, Mehmet?
Mehmet: “Ja, op zich zijn we bij de veteranen wel op zoek naar verjonging. Niet dat jongeren onze plaats moeten innemen, we willen graag blijven spelen. Maar op onze leeftijd is één helftje spelen ook prima.”