Normen en waarden in de Achterhoek

Door Tijs Tummers, voorzitter 11 september 2014

Afgelopen zondag won Orion 1 de spannende openingswedstrijd bij FC Winterswijk.

Alle Orion-volgers waren enthousiast: schitterende accommodatie, hartelijke ontvangst door het Winterswijk-bestuur, sportief publiek, mooi duel.

En toch bleken er tijdens de wedstrijd woorden te zijn gevallen die daar niet thuishoren en die één van onze spelers zwaar hadden geraakt. Een situatie die helaas nog te vaak voorkomt op onze velden.

Bij dit ‘incidentje’ was het ook gebleven als het de voorzitter van FC Winterswijk niet ter ore was gekomen.

Toen hij ervan hoorde en vernam welke impact het op onze speler had gehad kwam hij direct in actie en sprak de betreffende speler van zijn Winterswijk er op aan.

Ik was zelf bij de wedstrijd geweest, maar wist nog van niets toen ik gisteravond door een onbekend nummer werd gebeld. Aan de andere kant van de lijn een jongen met een overduidelijk Achterhoeks accent. Hij was het die me bovenstaand verhaal vertelde.

En ja, hij was de betreffende speler geweest, en het gebeurde in het heetst van de strijd, en hij was erg geschrokken toen hij later hoorde dat onze speler er overstuur van was geraakt.

De voorzitter had hem gezegd dat hij per mail zijn excuses moest overdragen, maar hij vond zelf dat hij dan ook de telefoon moest pakken, en eh, nou ja, dat had hij nu dus gedaan en nogmaals excuses.

We praatten even over en weer en hij had voldoende gelegenheid om een eind aan het gesprek te maken, maar hij bleef steeds opnieuw benadrukken dat het hem heel erg speet.

Pas na een minuut of tien hingen we op. Heel vervelend dat dit is gebeurd, dacht ik. Maar ook: dat gebeurt hem niet meer.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion