Negen doelpuntenmakers bij Vrouwen 1

Door Steven Bartels 11 december 2022

Vrouwen 1 heeft de eerste competitiehelft afgesloten met een 10-0 overwinning op Buitenveldert. Doelpunten werden gemaakt door Anne Tankink (2x), Margo Hooghof, Fien van der Borgh, Julie Harts, Robin Schrooten, Nena Hopmans, Esmee Hendriks, Janneke Bexkens en Imke Janssen.

Orion speelde vooral een uitstekende eerste helft. Goed combinatievoetbal, gevaarlijk en doeltreffend uit de hoekschoppen. Tot de 18e minuut kon Buitenveldert de nul vasthouden. Anne Tankink opende toen de score met een kopbal, na een hoekschap van Daniëlle Derks. Een minuutje later zorgde hetzelfde tweetal bijna op identieke wijze bijna voor de 2-0. De hoekschop (van de andere kant) werd weer hard ingekopt door Anne, maar deze keer kon de keepster de bal er nog net uitduiken. Een paar tellen later, uit de volgende corner, ging de kopbal van Fien net langs de verkeerde kant van de paal. De hoekschop daarna leverde wel weer een doelpunt op. Eerst werd de bal afgeslagen, maar Margo Hooghof stond klaar op de rand van het 16-metergebied om haar eerste seizoenstreffer binnen te schieten, via de vingertoppen van de keeper en de binnenkant van de paal. De kansen en doelpunten kwamen óók voort uit goed veldspel. Een knappe aanval die bij Janneke begon, kende in Robin en Fien de laatste twee schakels: 3-0. In de laatste 5 minuten voor rust scoorde Orion nog drie keer met afstandsschoten van Julie, Robin en Nena. De jury is er nog niet uit welke de mooiste was. Ik stem voor de goal van Robin, ook vanwege de de knappe pass van Margo en het door Anne gewonnen sprintduel (?!) die eraan vooraf gingen. Met 6-0 de rust in is natuurlijk een ongekende luxe. Het bleek na rust niet eenvoudig om weer in hetzelfde ritme te komen. Halverwege de tweede helft werd een goal van Evy de Kort onterecht afgekeurd wegens buitenspel. Pas rond de 35e minuut wist Orion het net weer te vinden. Anne gaf daarmee het startsein voor nog een paar effectieve minuten. De 8-0 was voor Esmee, nadat Lotte Wijers de eerste bal won uit een hoekschop; Janneke scoorde (tijdje geleden alweer) met een afstandsschot en Imke Janssen mocht de 10-0 maken uit een strafschop. Omdat UDI'19 vandaag niet in actie kwam, staat Orion Vrouwen 1 nu bovenaan de ranglijst. Het is een licht vertekend beeld, want UDI heeft een verliespunt minder. Volgende week de laatste wedstrijd van 2022, opnieuw thuis, maar deze keer op zaterdag, voor de bekerwedstrijd tegen Be Quick '28 (vr 2).

De foto is van @rvg_fotografie.