Nederlaag met twee verschillende helften

Door John Brits 30 augustus 2021

Terwijl de spelersgroep van Orion, behalve de geblesseerde Alex Kwieman, volledig kon aantreden, was dit met de technische staf niet het geval. Onze hoofdtrainer, Jeroen van Haaren, was woensdag met zijn scooter tegen de stoeprand gereden en hield aan zijn val een pijnlijke schouder en enkele gekneusde ribben over. Zijn schouder moest geopereerd worden en dit maakte zijn aanwezigheid in Zieuwent helaas onmogelijk. Leider Eric Bender is voorlopig ook door lichamelijk letsel niet in staat zijn functie te vervullen en de functie van verzorger is nog vacant. Gelukkig beschikken wij met Lars van de Broek over een multifunctioneel talent. Hij hoefde zondag niet te vlaggen en kon zo én leider én verzorger zijn. Het Zomerkamp Nijmegen dat afgelopen week met ruim 240 deelnemers onder leiding van o.a. Lars tot een enorm succes en een fantastische propaganda voor Orion werd, kostte hem wel een bak energie, dat nam niet weg, dat hij voor en tijdens de wedstrijd zijn mannetje stond.

We mochten naar Zieuwent in de Achterhoek. In de middeleeuwen heette dit dorp Synwede, wat ‘lage weide’ ofwel moerassig gebied betekent. Ondanks het feit dat het sportpark inmiddels is omgedoopt tot De Greune Weide en we op kunstgras speelden, zat de angst voor de moerassige ondergrond bij de onzen stevig in de hoofden. In de eerste minuut al gleed Stan bij een ongevaarlijke voorzet uit en kon de bal door onze verdedigers nog ternauwernood tot corner worden verwerkt. Dit was het begin van een aantal levensgevaarlijke aanvallen van RKZVC, vooral uitgevoerd via hun rechterflank. Het duurde dan ook niet lang, of deze fraaie combinaties resulteerden in een tweetal treffers van hun spits Sjors Storkhorst in de 17e en 21e minuut.
Orion stelde daar bijzonder weinig tegenover: onze enige kans was een veel te harde terugspeelbal, die door de Zieuwentse keeper werd gemist, maar helaas voor ons net voor langs hobbelde. We moesten tot de 36e minuut wachten voordat wij zelf een kans creëerden: René gaf de voorzet, maar helaas kwam Frenk net een teen tekort om succesvol af te ronden. RKZVC had de eerste helft duidelijk het betere van het spel en toen Stan én de verdediging achtereenvolgens mistastten, was het slechts aan vrouwe Fortuna te danken dat de achterstand niet nog groter werd.

De tweede helft begon zoals de eerste was geëindigd: René moest op de doellijn redding brengen.
Dat gaf de onzen moed en vanaf dat moment werd het een echte wedstrijd met kansen voor Zieuwent, maar zeker ook voor Orion. Terwijl we in de eerste helft vooral met lange ballen hadden geprobeerd de uitstekende Achterhoekse verdediging te verschalken, bouwden we nu met fraaie combinaties vanaf het middenveld de druk op. Een prachtige combinatie tussen Vince en Mick werd nog net onschadelijk gemaakt, even later schoot Sam via de lat over. In de 75e minuut werd Vince in de zestien onderuit gehaald en terwijl vriend en vijand verwachtte dat de bal op de stip ging, gaf de overigens uitstekend leidende scheidsrechter Vince een gele kaart vanwege een vermeende Schwalbe. Met een aantal wissels probeerde interim coach Erik Ipema nog het tij te keren (Jevrin achterin en Tijn in de spits), maar het mocht niet baten: de 2-0 nederlaag was een feit.
Het niveau dat Orion in de tweede helft demonstreerde geeft hoop op een beter vervolg van de competitie.

De opstelling:
Stan, Jeroen (58 Marvin), Marco, Tijn, René (77 Mitchel), Frenk (81 Sjoerd), Jevrin, Vince, Sam, Noud (58 Gijs), Mick (77 Ischa)