Mooie 3-1 thuisoverwinning tegen Nuenen (+video)

Door Harrie van Ooijen 28 september 2020

Orion beleefde in tweeërlei opzicht een feestje bij de eerste thuiswedstrijd ooit in de hoofdklasse. Op de eerste plaats werd er met 3-1 gewonnen van rode lantaarndrager Nuenen en op de tweede plaats werd de wedstrijd absoluut coronaproof georganiseerd en in goede banen geleid. Volop complimenten van de tegenstander en de KNVB vielen ons ten deel.

Orion moest het deze wedstrijd weer stellen zonder de geblesseerde spelmaker Vince Alberts en vleugelaanvaller Luuk Langeveld, maar zoals al enkele weken word bewezen, Orion beschikt over capabele vervangers. Wat dat betreft had Jos Roelvink een goede vooruitziende blik toen hij zijn verslag van de verliespartij tegen Halsteren de titel meegaf: “3-0 nederlaag met perspectief” De twee wedstijden daarna werden beiden gewonnen.

Tegen Nuenen scoorde Orion al in de zevende minuut, Marco Loen gaf de bal messcherp op rechterspits Sam Huismans en deze speelde een tegenstander uit, legde de bal voor op zijn linkervoet en schoot de bal magistraal in de bovenhoek. Dat was voor onze supporters een prachtig moment. In de 22e minuut breekt Orion uit over links met linkerverdediger Mitchell Nguyen. Deze bedient Noud Jilesen die de bal over de wanhopig graaiende doelverdediger van Nuenen lobde. Wederom een prachtig uitgespeelde doelpunt was het resultaat. In de 38e minuut viel de 3-0, weer van de voet van Noud Jilesen. Uit een vrije trap legde uitblinker Alex Kwieman de bal met het hoofd panklaar voor die andere uitblinker Noud Jilesen. Vlak voor rust miste Nuenen nog een goede mogelijkheid.

Foto's: Rob Koppers

Zo ging de rust in met een comfortabele 3-0 voorsprong voor Orion. Die was verdiend omdat Orion met veel elan en inzet speelde waardoor het veel duels won en Nuenen goed onder druk kon houden. Vanaf de 40e minuut gooide ook Nuenen wat meer knuppels in het hoenderhok. In de tweede helft kwam Nuenen veel gedrevener uit de kleedkamer en zette Orion onder druk. Gelukkig leidde dit offensief niet tot tegendoelpunten, maar één keer werd met een kopbal wél de Orion-lat getroffen. Dit gebeurde rond de 70e minuut. Orion verloor in de tweede helft haar dominantie die het de eerste helft op de mat had kunnen leggen. De thuisclub kreeg nog wel een aantal goede mogelijkheden, maar ging daar slordig mee om. In blessuretijd scoorde Nuenen nog wel de 3-1 maar dat kon de overwinning van Orion zeker niet meer in gevaar brengen.

Vervolgens werd er in het clubhuis nog nagenoten van deze mooie tweede overwinning in de hoofdklasse. Na drie wedstrijden is er nog helemaal geen zekerheid over onze afsluiting van het eerste jaar in de hoofdklasse. Maar een goed begin is er en voorlopig staan we in het linkerrijtje.

Orion speelde met de volgende spelers:
Michiel Kok (k), Marco Loen (a), Jeroen van de Wetering, Mick Alberts, Alex Kwieman, Noud Jilesen (85, Tim v,d. Hurk), Frenk Wouterse, Stijn Kruijs (70 Gijs Walthaus), Sam Huismans, Mitchell Nguyen, Jevrin Nunez.

Op de bank: Jan van Hoof, René Willemse en Pim van Limbeek (k).

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gendt: