Makkelijke overwinning op Udi 19 + video

Door Harrie van Ooijen 2 mei 2022

De dag van de arbeid in 2022 bracht Orion een vrij eenvoudige overwinning op Udi/CSU uit Uden.

De wedstrijd begon nogal tam. Het eerste half uur werd door beide teams gebruikt om elkaar te besnuffelen. Er viel geen schot op een van beide doelen te noteren. Pas in de 34ste minuut ontstond er gevaar rond de zestien van Udi’19. Een tot twee keer toe afgeslagen bal viel uiteindelijk voor de voeten van Vince Alberts. Deze aarzelde geen moment en schoot de bal onhoudbaar in de kruising. Pas na dit doelpunt bouwde Orion een overwicht op dat vervolgens het grootste deel van de wedstrijd aanhield. Men ging rusten met een 1-0 stand, een voorsprong die niet in gevaar was geweest.

In de tweede helft bleef Orion de bovenliggende partij. Udi’19 creëerde nauwelijks kansen terwijl Orion gevaarlijk doorkwam door individuele acties van vooral Sam Huismans en Vince Alberts. Zo soleerde Sam in de 54ste minuut langs enkele verdedigers van UDI’19 totdat hij onreglementair werd afgestopt binnen de zestien: penalty. Sam ging achter de bal staan en scoorde beheerst de 2-0.

Eigenlijk is de wedstrijd dan al gespeeld. UDI’19 is niet in staat tot enige serieuze aanvallende activiteit. Een belangrijke defensieve troef in de Orion-gelederen was vandaag Marvin Thomasia die veel Udense aanvallen in de knop brak. Samen met Jevrin en Vince heerste hij op het middenveld.

De mooiste aanval viel te noteren rond de 70ste minuut. Udi was massaal opgekomen bij een vrije trap. Die viel in handen van Orion-keeper Stan Bruijsten. Deze gooide de bal pijlsnel op Sam Huismans die op de middellijn stond te wachten. In een mum van tijd stonden zeven Orion-spelers voor de goal van Udi. Gijs Walthaus was de laatste die de bal raakte. Hij scoorde de 3-0. Iedereen met een oranje shirt stormde direct hierna af op Orion-keeper Bruijsten die even tevoren de Orion-aanval zo magistraal had ingeleid. Stan genoot terecht van de felicitaties. Uiteindelijk viel in de 85ste minuut de 4-0. Invaller Ischa Perquin was iedereen te snel af met een rush langs de zijlijn en scoorde beheerst.

Over deze wedstrijd is verder nog vermeldenswaard dat rond de 20ste minuut rechtsback Jeroen van de Wetering geblesseerd uitviel. Hij werd verdienstelijk vervangen door Ruben van de Ree. In de loop van de tweede helft kwamen ook nog twee zeventienjarigen hun opwachting maken. Siebe Hermsen en Tom Gerrits deden dat voortreffelijk.

Al met al was dit de zesde achtereenvolgende overwinning voor Orion. Waar eindigt dit??

Opstelling Orion:
Stan Bruijsten, Marco Loen, Marvin Thomasia, Jeroen van de Wetering, Jevrin Nunez, Vincent Alberts, Noud Jilesen, René Willemse, Tijn Jellema, Gijs Walthaus, Sam Huismans.

Op de reservebank:
Tom Gerrits, Siemens Hermsen, Ischa Perquin, Vince Stans, Natan van Valkenhoef.

Foto's: Ruurd Jellema

Videoverslag: Roeland van Gent