Is de nachtkaars gedoofd?

Door Harrie van Ooijen 13 mei 2018

Op deze zondag 13 mei speelden Orion en DVC’26 een wedstrijd die voor beiden partijen van groot belang was. DVC’26 stond bovenaan de derde periode en Orion deed nog volop mee om het kampioenschap op een gedeelde tweede plaats. In een open en attractieve wedstrijd trok DVC’26 aan het langste eind. De uitslag werd 3-5 en die eindstand was verdiend te noemen.

Na twee minuten kon de eerste treffer genoteerd worden. Vince Alberts kwam op via de as, moest uitwijken naar de linkerkant, gaf een geweldige voorzet die invaller-spits Erik Bruijsten goed inkopte. Na de vervelende wedstrijd van afgelopen donderdag tegen Varsseveld was deze voortvarende start een welkome opsteker. We gingen er eens goed voor zitten. Maar in de achtste minuut al lag de gelijkmaker van DVC’26 na een vlijmscherpe counter achter doelman Bruijsten van Orion. Sommigen twijfelden aan de geldigheid van het doelpunt, assistent vd Broek van Orion vlagde niet en scheidsrechter Zilverberg uit Apeldoorn wees gedecideerd naar het midden. In de minuten daarna schoot Alex Kwieman, vandaag geposteerd op het middenveld, na een mooi opgebouwde aanval op de benen van de Didamse doelman. Alex was vandaag niet altijd even gelukkig met zijn acties maar legde een grote werklust aan de dag en verstoorde veel aanvallen van DVC’26. In de 23e minuut scoorde Alex de 2-1 na een uitstekende actie van wederom Vince die de bal voor het inschieten klaarlegde voor Alex. De wedstrijd bleef erg levendig met twee teams die volkomen aan elkaar gewaagd waren. Na afloop van de wedstrijd vertrouwde de goed leidende scheidsrechter Zilverberg mij toe dat hij dit seizoen nog niet zo’n goede wedstrijd had gefloten als de wedstrijd van vandaag. Dat is een compliment, maar hierbij moet worden aangetekend dat de levendigheid te vaak bestond uit het defensieve falen vandaag van Orion. Dat is leuk om te zien voor onpartijdige toeschouwers of voor DVC-aanhangers maar niet voor Orion-supporters natuurlijk.

In de 29e minuut wed de linkerspites van DVC’26 niet scherp genoeg gedekt en op zijn hard ingeschoten doelpoging had Orion-keeper Stan Bruijsten geen verweer. Hij bracht de stand daarmee op 2-2. Vlak voor rust kwam Orion voor het eerst op achterstand. De linkerverdediger van DVC’26, Joël Nibaële, stoomde over de linkerflank volkomen ongedekt op en schoot kiezelhard de 2-3 binnen.

Orion moest op zoek naar de gelijkmaker maar bleek uiterst kwetsbaar voor de levensgevaarlijke aanvallen van de Didammers. In de 68e minuut werd de verdediging van Orion uit elkaar gespeeld en de 2-4 aangetekend. In de 83e minuut was het wederom raak. Orion drukte maar DVC’26 scoorde via een ijzersterke counter naar de 2-5. In de 89e minuut scoorde Vince Alberts na een afgeslagen bal de 3-5 via een loepzuivere lob. Goed gezien en goed gedaan Vince!

Er resten ons nog twee wedstrijden. Volgende week naar Wehl en over twee weken thuis tegen Varsseveld. Nog steeds is er geen zinnig woord te zeggen over de afloop van deze competitie. Theoretisch is directe promotie of promotie via de nacompetitie zelfs nog mogelijk. We gaan het zien.

Orion speelde met de volgende basisopstelling:

Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers, Alex Kwieman, Sander Tax, Idi Duraku, Vince Alberts, Jeroen Bardoel, Erik Bruijsten, Fabian Kleemans, Mitchel Nguyen.