Interview Matias Barreto (JO16-1), 'de zoon van'

Door Nanne Nicolasen 19 december 2021

Matias Barreto (JO16-1) heeft de droom net zo goed te worden als zijn vader: ‘Ligt niet aan talent, maar hard werken’

Matias Barreto (16) hoopt ooit net zo goed te worden als zijn idool: vader Édgar Barreto. Bijna twee jaar geleden kwam de Paraguayaans-Argentijnse familie Barreto vanuit Italië terug naar Nijmegen. Matias heeft al op veel plekken gewoond en weet ook niet of hij in Nederland blijft, maar hij heeft zijn draai gevonden bij Orion.

Matias is geboren in Argentinië. Zijn moeder is Argentijns en zijn vader komt uit Paraguay. Na twee maanden verhuist Matias al naar Nederland, want zijn vader speelt op dat moment al bij NEC. Dat doet hij van 2003 tot en met 2007.

Daarna vertrekt de familie Barreto uit Nijmegen. Ze gaan naar Italië, omdat pa Barreto een contract kan tekenen bij Reggina. Een club die op dat moment uitkomt in de Serie A, het hoogste niveau in Italië. Reggina speelt in Reggio Calabria, in de grote teen van de laars die Italië als vorm heeft.

Vervolgens verhuist Matias nog drie keer in Italië omdat zijn vader van club wisselt. Hij woont 13 jaar in Italië en spreekt vloeiend Italiaans, maar nu is de familie dus terug in Nederland. Matias spreekt vooral Engels. Hij gaat naar een internationale school in Arnhem en vindt Nederland een fijn land om te leven.,,Alles is dichtbij. Ik moest in Italië vaak met de auto gebracht worden door mijn ouders als ik ergens naartoe wilde. Hier heb ik meer vrijheid. Ik pak gewoon de fiets of het openbaar vervoer’’, vertelt Matias in de kantine van Orion.

Hij speelde eerst bij Quick 1888, maar daar was het niveau net wat te laag, daarom maakte hij de overstap naar Orion. Waar hij nu speelt in Jongens onder 16-1.,,Hier zit ik een team met fijne jongens, goede vrienden. Ze helpen mij met alles, met Nederlands bijvoorbeeld.’’

Het doel van Matias is net zo goed te worden als zijn vader. ,,Ik zie mijn vader vooral als mijn vader, maar ik vind het ook leuk dat hij voetballer is. Hij is mijn idool. Hij heeft mij geleerd dat het niet altijd aan talent ligt, maar vooral aan hard werken en tijd maken voor de sport.’’ Matias traint soms extra op zondag en gaat in zijn vrije tijd hardlopen. ,,Ik heb net als mijn pa geen speciale moves.’’

Vader Édgar heeft nog een contract voor twee jaar bij NEC. ,,Tot die tijd blijf ik in ieder geval in Nederland wonen. Maar als mijn voetbalcarrière mij naar een ander land brengt, dan is dat prima. Ik heb nooit te veel waarde gehecht aan de plek waar ik woonde, want ik wist altijd dat het tijdelijk kon zijn. Mijn droom is om een profvoetballer te worden.’’

Edgar Barreto vierde zijn doelpunt van vorige maand tegen Cambuur met Matias (beelden: ESPN)