In Memoriam Jo Jansen

Door Eric Joosten, secretaris 5 maart 2018

Afgelopen donderdag 1 maart 2018 is Jo Jansen overleden.

Jo Jansen was aan het begin van de jaren 80 trainer van SV Orion. Hij was de eerste trainer met wie ik als speler van SV Orion een kampioenschap behaalde. In 1982, uit bij BVC in Beek werd SV Orion 1 in de 4e klasse kampioen.

Jo Jansen slaagde hier wel, terwijl enkele jaren daarvoor het kampioenschap in de laatste wedstrijd in Dodewaard werd verspeeld.

Jo (op de foto uiterst links op de middelste rij) was rustig maar gedreven en kon soms ongehoord hard zijn mening geven.

Het kampioensteam 1982 had dit echter wat minder nodig, het betrof een lichting die bulkte van het talent. Een vriendengroep die al vanaf de jeugd samenspeelde, aangevuld met enkele oude meesters. Van dit team zijn er ook nu nog een groot aantal regelmatig in het clubhuis te zien.

Destijds werd getraind op een gravelveldje achter het clubhuis op de Dommer van Poldersveldtweg, waar Jo, bij weer of geen weer, de training gaf, vaak sterk beperkt in mogelijkheden door de kwaliteit van het veld en de loodzware met water verzadigde ballen. Ook de trainingsopkomst was niet altijd optimaal.

Jo kwam nog regelmatig op Marienbosch. Enkele maanden geleden hoorde ik in het clubhuis bij een wedstrijd van Orion 1 een stem achter mij roepen: "Hey Broodje, alles goed?"

Mijn bijnaam is niet bij velen bekend, maar Jo heeft de naam ruim 36 jaar steevast gebruikt. Hij zei dat het leek dat er weer een vriendenploeg op het veld stond, maar dat het verband er nog niet altijd was.

We vergeleken kort de situatie van 1982 met die van 2017. Hij zei: " Het zou kunnen dit jaar....maar ik twijfel, denk er aan nu je in het bestuur zit, die nr 17 is een goeie, lijkt een beetje op Hans Loen van 1982..

Jo, we zullen je voetbalhart bij sv Orion missen.....