In Memoriam Eric Joosten

Door Tijs Tummers, voorzitter 12 november 2018
Gisteren overleed in het bijzijn van zijn geliefden Eric Joosten, secretaris van onze vereniging, meer dan 40 jaar lid van Orion, Lid van Verdienste. Eric werd 61 jaar.

Het was in juni, kort na een bestuursvergadering, dat Eric liet weten dat hij zijn secretariswerkzaamheden voor even zou staken om zich te kunnen concentreren op zijn herstel, nadat bij een bevolkingsonderzoek onaangekondigd zijn ziekte aan het licht gekomen was.

Maar niet veel later bleek zelfs herstel geen optie meer.

Een niet te bevatten mededeling die Eric er niet van weerhield de afgelopen maanden de dingen te blijven doen waarvan hij genoot. En dat betekende dus ook: met zijn vrienden naar Orion gaan. Vorige week zondag was hij nog toeschouwer bij ons eerste, in de zon met een sigaartje langs de lijn.

In de afgelopen turbulente maanden werd Eric voor het eerst en onlangs ook voor de tweede keer opa: voor hemzelf en zijn familie een belangrijke troost.

Eric was meer dan 40 jaar lid van SV Orion. In zijn jonge jaren speelde hij meerdere seizoenen in de Orion-selectie met mannen als Hans Loen, Peter Akkers en Cees van Ginkel.

Al snel zette hij zich ook buiten het voetbal in voor de club, zo was hij jarenlang een van de drijvende krachten achter de evenementencommissie en was hij vier jaar lang president van de carnavalsvereniging, die Orion toen nog had.

Jongere leden kennen Eric vooral als vaste presentator van de legendarische Kerstbingo.

Het succes van dit evenement is niet voor een gering deel aan zijn leiding te danken. Subtiel wist Eric urenlang de balans te bewaken tussen lol en ernst, zodat niet alleen feestvierders achter in de zaal maar ook de serieuze bingo-spelers op de eerste rij aan hun trekken kwamen.

Twee jaar geleden bood Eric aan, toen hij wat minder ging werken, om de vacature van secretaris in het hoofdbestuur op zich te nemen.

In korte tijd maakte Eric zich onmisbaar door behalve met verve deze rol van secretaris in te vullen, daarnaast ook taken van wedstrijdsecretaris over te nemen en zich ook weer in te zetten voor sfeerverhogende evenementen.

En alles altijd met een positief enthousiasme dat kenmerkend voor hem was.

Afgelopen augustus ontving Eric voor zijn verdiensten voor onze club de speld van Lid van Verdienste.

Met Eric verliezen wij een grote vriend van Orion.

Wij wensen Paula, de kinderen en zijn geliefden veel sterkte met dit grote verlies.