In memoriam Danny van den Broek

Door John Brits en Peter Zunneberg 8 april 2021

Het moet voor onwetenden een raar gezicht zijn geweest: jongetjes van een jaar of tien die strak op een rij, de hand op het hart, bloedserieus het Wilhelmus staan te zingen. Het was een ritueel dat Danny van den Broek, vader van Lars en Jorn, als trainer invoerde op interlandwoensdagen. Danny maakte deel uit van het trainerscollectief dat rond 2000 de Orion-jeugd trainde.

Als coach dreef Danny menig scheidsrechter, tegenstander, toeschouwer en soms zelfs zijn eigen spelers tot wanhoop. Met zijn scherpe tong en zijn groot gevoel voor humor becommentarieerde hij geregeld wedstrijdsituaties.

Voor Danny bij Orion actief werd, was hij jeugdvoorzitter bij Quick 1888. In die functie verzorgde hij jarenlang, samen met David Fickweiler van het Engelse Adur Athletic, de jaarlijkse uitwisseling van beide clubs. Toen dat vanuit Quick steeds moeizamer ging, moest David op zoek naar een andere club. Op aanraden van Danny kwam hij bij Orion uit. Vier keer zijn Orion-teams vervolgens naar Shoreham by Sea geweest en twee keer zijn teams van Adur in Nijmegen op bezoek geweest.

Op woensdagavond 7 april bereikte ons het verdrietige nieuws dat Danny is overleden. Dat het al langer niet goed met Danny ging wisten we al. Toch heeft zijn overlijden ons overvallen. We zullen de dierbare herinneringen aan Danny koesteren en hem heel erg gaan missen. We wensen zijn vrouw Geke, Lars en Jorn heel veel sterkte om dit verlies te verwerken.