In Memoriam André Sünnen

Door Tijs Tummers 14 december 2019
Vandaag bereikte ons het droeve bericht dat André Sünnen gister overleden is. André overleed aan de gevolgen van een auto-immuunziekte, waarvoor hij de afgelopen drie maanden in het ziekenhuis verbleef. André werd 65 jaar.

André groeide op in de Nijmeegse Sweelinckstraat, in een gezin van tien kinderen. André en zijn tweelingzus Roelefien waren nummer 7 en 8. Peter, huidige speler van de Orion-veteranen, is de jongste van de 10.

André speelde aanvankelijk bij Dynamo, maar kwam in de jaren zeventig naar Orion, waar broer Peter toen al speelde. André maakte als voetballer daarna nog een uitstapje naar Sint Jan, en keerde daarna terug naar Orion als vaste grensrechter van ons eerste elftal.

In die hoedanigheid zullen de meeste Orionners hem kennen. André begeleidde als grensrechter de gehele opmars van ons eerste elftal van de zesde naar de tweede klasse.

Als trainer van de A1 maakte ik hem daarna zelf nog mee als grensrechter van de A1 (de elftalfoto is van het seizoen 2009-2010).

Een grensrechter is een onmisbare schakel in een team, maar André was altijd rustig en dienstbaar, het ging hem om de spelers en hij genoot ervan om onderdeel te zijn van het team. Een rustige en onverstoorbare grensrechter, een stabiele factor in het team, met wie het heel prettig samenwerken was.

Later was hij ook nog grensrechter bij het tweede elftal. En, na er nog een jaartje zelf gekeept te hebben, floot hij ook regelmatig de thuiswedstrijden van de Orion-veteranen.

De laatste jaren trainde André het jeugdteam van zijn kleinkinderen bij Oranje Blauw en bleef hij de thuiswedstrijden van ons eerste elftal bezoeken.

André was de oom van onze huidige terreinmeesters Jopie en André. Zij kennen hem behalve als rustige clubman ook als de altijd goedgehumeurde oom, die op familiefeestjes vrolijk aanwezig was en wel hield van een practical joke.

Ons eerste elftal zal morgen in de uitwedstrijd tegen TVC met rouwbanden spelen ter nagedachtenis aan André.

Wij wensen zijn vrouw Wilma, zijn kinderen André en Jeanette en kleinkinderen Mike en Dewi, familie en vrienden veel sterkte met het verlies van André.

De crematieplechtigheid wordt gehouden op vrijdag 20 december om 11.15 uur in de aula van crematorium Waalstede, Staddijk 130 te Nijmegen.