Herbstmeister!

Door Harrie van Ooijen 15 december 2019

Orion reisde af naar Tubbergen in de wetenschap dat Marvin Thomasia in de eigen gelederen zou ontbreken en dat TVC’28 alle thuiswedstrijden tot nu toe had gewonnen. Op voorhand stond vast dat het een pittige opgave zou worden om de drie punten mee te nemen naar Nijmegen.

Na een kwartier “snuffelen” of “de nieren proeven” ontwikkelde de wedstrijd zich langzaam. Het initiatief kwam steeds meer in handen van Orion na een minuut of 25. Orion kwam uit haar schulp en zette TVC langzaam vast op de eigen helft. TVC stichtte incidenteel gevaar door hun wendbare rechterspits, een speler met een goede passeeractie. Soms werd TVC ook gevaarlijk met vrije trappen of bij hoekschoppen omdat de club dan met 4 of 5 reuzen van 2 meter naar voren kwam. Dat zag er imponerend uit maar leverde meestal weinig gevaar op, behalve bij die ene keer in de 45e minuut toen een hoekschop door Maarten Booyink van TVC '28 sterk werd ingekopt. Het stond toen al 0-2 voor Orion door twee doelpunten van Vince Alberts, gescoord in de 31e en de 33e minuut. De opbouw was twee keer dezelfde: aanvoerder Marco Loen stuurde Vince de diepte in en Vince maakte de eerste keer af met een prachtige boogbal over de uitgelopen keeper Hesselink van TVC’28 en twee minuten later scoorde Vince na de dieptepass van Marco met een bekeken schuiver de 0-2. Al met stond het bij het rustsignaal van de goed leidende scheidsrechter Nijdeken 1-2.

Na de rust een vergelijkbaar spelbeeld alhoewel TVC meer combinatievoetbal ging spelen. De Tubbergenaren moesten steeds meer komen om de achterstand ongedaan te maken en dat verschafte Orion natuurlijk de nodige ruimte. Daar werd slecht gebruik van gemaakt door de Orion-aanvallers. Noek Beers en Luuk Langeveld kregen nog dotten van kansen maar zij misten helaas. TVC’28 was aanvallend niet in staat om een grote vuist te maken. Ook al omdat Orion een sterke defensie heeft, met een uitstekende doelman Michiel Kok, die tot vanmiddag nog maar 7 doelpunten in 11 wedstrijden had moeten incasseren.

Ook middenvelder Alex Kwieman verrichtte vanmiddag weer heel veel nuttige arbeid, zowel in verdedigend als aanvallend opzicht. Al met al leverde Orion vanmiddag een solide prestatie. Er werd over het algemeen degelijk en volwassen gespeeld en men rondde vanmiddag de eerste competitiehelft na 12 wedstrijden af op de eerste plaats van de ranglijst. De titel “Herbstmeister” is niet een echte prijs natuurlijk maar wel een hele mooie teamprestatie voor spelers en staf. Onze spits Noek Beers staat riant aan kop in het topscorersklassement Dat is in de eerste plaats Noek’s eigen verdienste maar zegt ook iets over het team waarin Noek speelt. Het gaat nog interessant en spannend worden in de tweede competitie-helft.

Orion speelde in Tubbergen met de volgende spelers:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen (c), Jevrin Nunez, Tim van den Hurk, Noek Beers, Luuk Langeveld, Noud Jilesen (87 Roel van Lavieren), Alex Kwieman, Vincent Alberts (70, Naud Bernards)

Verder op de bank:
Giacomo Mazzoleni, Pim van Limbeek (k) en Mitchell Nguyen.

Op zondag 26 januari 2020 wordt de competitie hervat met een thuiswedstrijd tegen RKHVV uit Huissen.