Grote doelen, kleine keepers

Door Tijs Tummers, voorzitter 30 september 2016

Nee, het behoort niet tot de standaardtaken van een voorzitter.

Maar het is een klusje dat ik me niet graag laat afnemen: het kiezen van de zes kandidaten voor het SV Orion Doelpunt van de Maand.

Al was het karwei deze maand wel tijdrovend.

Vader Roeland van Gent had de doelpunten gestuurd uit een wedstrijd van het team van zijn zoon; “Er zit vast wel iets bij”, schreef hij nog.

Ik ging klaarzitten voor een - zo dacht ik - korte samenvatting.

Al snel maakte Orion de 0-1, even later 0-2, 0-3, 0-4, 0-5 - het gíng maar door - 0-6, 0-7, - het was nog niet eens rúst - 0-8, 0-9… enfin, de doelpuntenregen hield pas op toen de arme keeper van Woezik voor de 21ste keer de bal uit het netje haalde...

Vorig jaar keepte hij nog op een klein veld in een klein doel. Nu was ieder schot op het enorme goal raak, op een mistige ochtend zou hij de lat niet eens kunnen zien.

En die jongens van ons waren handig genoeg om de bal precies in dat gat boven zijn graaiende handen te mikken.

In Engeland is ooit een filmpje gemaakt, waarin de afmeting van veld en doel van zo’n pupillenwedstrijd in verhouding was nagemaakt voor een seniorenwedstrijd.

Dat was geen gezicht natuurlijk, en het liet goed zien hoe vreemd het is dat 10-jarigen hetzelfde veld gebruiken als de volwassenen.

Daar wil de KNVB, in navolging van clubs als Ajax en PSV, nu iets aan gaan doen.

Kleinere velden, kleinere teams, kleinere doelen. Dat betekent meer balcontacten, hoger tempo, meer acties.

De teams van PSV FUNdament spelen dit seizoen al volgens dit principe op ons sportpark. Orion-spelers doen soms mee en Orion-teams fungeren geregeld als sparring-partner.

Op vrijdag 14 oktober vindt er om 19.00 uur zo’n demonstratiewedstrijd plaats tussen PSV en Orion.

Aansluitend geeft PSV FUNdament-coördinator Bastiaan Riemersma in ons clubhuis uitleg over de nieuwe filosofie, die meer behelst dan alleen kleinere doelen en een kleiner veld.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion