Geslaagde Dublin-trip Orion 1

Door Tijs Tummers, voorzitter 14 januari 2016

Het afgelopen weekend verbleef SV Orion 1 een paar dagen in Dublin, waarin het onder meer speelde tegen de profs van de PFA Ireland.

Bij het vertrek vanaf Schiphol bleek dat Hans en Marco Loen vanwege griep helaas hadden moeten passen; Marco voegde zich een dag later alsnog bij de groep.

Eenmaal in Dublin werd de groep met de bus van het vliegveld opgehaald door de tegenstander van die middag, de Professional Footballers Association Ireland (PFAI).

General-Secretary Stephen McGuinnes, zelf ooit prof bij onder meer Shamrock Rovers, toonde zich een uitstekend gastheer: voordat we hém konden bedanken zette hij de wereld op z’n kop door juist Orion te danken voor hun komst en voor het feit dat het als tegenstander wilde fungeren van de PFAI.

In de bus naar het nationale trainingscentrum legde McGuinness via de microfoon uit wat de opzet was van zijn team: profvoetballers die vorig jaar nog op het hoogste niveau actief waren maar nu nog geen nieuw contract hadden, kregen bij dit team van de spelersvakbond de kans zich opnieuw in de kijker te spelen van geïnteresseerde clubs.

Bij de warming-up, waaraan de groep na een lichte lunch begon, bleek dat scouts van twaalf profclubs op het duel waren afgekomen. De bekendste was David Healy, met 35 doelpunten all-time topscorer van het nationale team van Noord-Ierland en tegenwoordig trainer van Linfield FC.

De toeschouwers zagen PFAI al snel het initiatief nemen. De Ieren - balvast en snel - bepaalden het tempo, en Orion moest veel meters maken om de ruimtes gesloten te houden.

De Ierse ploeg herbergde naast jonge talenten ook genoeg ervaring: zo moest onze spits Lodewijk de Leeuw opboksen tegen de 30-jarige Gavin Peers*, een bij Blackburn Rovers opgeleide voormalig O23-international met 286 wedstrijden op het hoogste niveau in Ierland achter zijn naam.

Hoewel de Ieren al na 8 minuten een grote kans lieten liggen en in de 19de minuut op voorsprong kwamen via Chris Lyons**,  slaagde een hardwerkend Orion erin goed overeind te blijven en tot de rust weinig kansen meer weg te geven.

In de tegenaanval leken er zelfs mogelijkheden te liggen voor de onzen maar de aanvoer naar de spitsen was enkele keren niet nauwkeurig genoeg. Jevrin Nunez was nog het dichtste bij een treffer met een dwarrelend schot dat net over vloog.

Met slechts twee fitte spelers op de bank was te verwachten dat Orion het in de tweede helft moeilijk zou krijgen tegen de doorwisselende Ieren, die het hoge tempo zonder problemen zouden kunnen volhouden.

Bij aanvang van de tweede helft bleek dat Noud noodgedwongen plaats had moeten maken voor Bram Veldkamp, later verving Tijl Schraven nog Luuk Akkers (enkelblessure).

Het was jammer dat de 2-0 al zo snel na rust viel en na een minuut of tien al de 3-0. Een afstraffing dreigde, zeker toen Kevin Devaney een kwartier voor tijd de 4-0 scoorde. Lodewijk liep ook al te trekkebenen en A1-trainer Lucien van de Werf begon noodgedwongen aan een warming up.

Orion rechtte echter de rug, bleef vechten voor een beter resultaat en de gele kaart die Jevrin in dit verder sportieve duel pakte was wat dat betreft tekenend. Lodewijk verbeet nu ook de pijn en Lucien kon weer gaan zitten.

De beloning kwam toen Lodewijk met een doorkopbal Luuk d’Hooghe vrij voor de keeper leek te zetten, de ver uitgekomen keeper redde echter koppend, maar de bal belandde precies voor de voeten van Roel van Lavieren, die met een bekeken lob de eer redde.

4-1 was uiteindelijk ook de terechte eindstand van dit leerzame duel, dat tevens een uitstekende conditietest was.

Tijdens de maaltijd na afloop ontving Luuk d’Hooghe nog de trofee voor Man of the Match. Dat was opnieuw een gebaar van gastvrijheid, want het was duidelijk dat de prijs eerder naar een van de talentvolle Ieren had moeten gaan.

Iedereen van onze Oranje-delegatie was er echter van overtuigd dat als het dan een speler van Orion moest zijn Luuk als organisator van de trip nog het meeste recht had op deze onderscheiding.

Nadat we tenslotte weer met de PFAI-bus bij ons hostel waren afgezet begon ‘het sociale programma’.

Met de bijzonderheden van dit deel van de trip zal ik u niet vermoeien. Maar alle leden van de Orion-delegatie, in leeftijd variërend van 19 tot 80 jaar, hebben zich meer dan uitstekend vermaakt.

* Gavin Peers lijkt te gaan tekenen bij het door David Healy gecoachte Linfield FC en reisde niet af naar het FIFPro Tournament in Oslo waar Ierland vandaag (donderdag 14 januari) uitkomt tegen Noorwegen, Zweden, en Finland.
**Chris Lyons tekende inmiddels een contract voor Sligo Rovers, dat ook aanwezig was bij PFAI-Orion.