Gelijkspel op Mariënbosch tegen AZC Zutphen

Door Harrie van Ooijen 5 november 2017

Orion bleef vandaag steken op een 1-1 gelijkspel. Orion was over de gehele wedstrijd iets dominanter maar creëerde te weinig om duidelijk aanspraak te maken op de overwinning.

De eerste 20 minuten leek de wedstrijd een andere afloop te gaan kennen. Orion was duidelijk de bovenliggende partij en drukte dat in de 9e minuut al uit door een mooi afstandsschot van Idi Duraku dat boven de AZC-keeper insloeg in de kruising. We gingen er eens even goed voor zitten. Maar in de 24e minuut al kroop Orion door het oog van de naald toen een schot van zeker 40 meter door een warrelwind werd meegenomen en boven op de deklat van het Orion-doel plofte.

In de 28e minuut was het wel raak: uit een corner kopte een AZC-verdediger steenhard raak. Hij kon ongehinderd inkoppen. Mooi gedaan, maar zo vrij had hij natuurlijk nooit mogen staan. Vanaf dat moment begon Orion onzekerder te spelen. Bij druk op de bal door AZC verviel Orion in het spelen van de  lange bal. Dat leverde vaak balverlies en frustratie op.

Vlak voor rust brak Orion’s linkerspits Idi Duraku weer op links uit maar werd onderuit geschoffeld door rechtsback Özgür Aksan die van geluk mocht spreken dat scheidsrechter van Zuuk slechts geel trok.

Na de rust liet de wedstrijd eenzelfde beeld zien; twee teams die weinig gevaar stichtten. Hooguit konden vrije trappen en corners enig gevaar aanrichten. In de 69 e minuut belandde een goede voorzet van linksback René Willemse op het hoofd van middenvelder Vince Alberts maar de bal miste het AZC-doel op een meter. Door geklungel in Orion’s achterhoede werd in de 73e minuut AZC nog een kans in de schoot geworpen maar doelman Stan Bruijsten behoedde Orion met een mooie reflex voor een achterstand. Trainer van Haaren bracht in het laatste kwartier nog twee verse krachten in: Alex Kwieman voor Davy van Duinen en Taher Agha voor Mitchell Nguyen. Zij brachten weinig nieuwe impulsen alhoewel spits Niels Weeink op de voor hem vertrouwde rechterflank mocht spelen. Gelukkig lijkt spits Alex Kwieman langzaamaan te herstellen van zijn knieblessure. Zijn invalbeurt vandaag had een stuk meer allure dan die van enige weken geleden en geeft hoop voor de toekomst.

Na afloop bleken de bestuursleden van AZC meer tevreden met het gelijkspel dan die van Orion. We hadden vandaag twee punten in kunnen lopen op Spero, dat vandaag ook gelijk speelde. Het zat er helaas maar terecht niet in vandaag.

Trainer Jeroen van Haaren hekelde na afloop de slechte dekking van de man die uit een corner ongehinderd kon inkoppen. Waaraan het volgens de trainer vandaag vooral ontbrak was een goede veldbezetting voor het doel. Orion kwam wel door op de vleugels maar dan waren er vervolgens geen medespelers die de aanval doeltreffend hadden kunnen afronden. IK vermoed dat daar de komende trainingen aandacht aan besteed gaat worden!

Aanstaande zondag is er geen competitieprogramma. Op de 19e november speelt Orion wederom een thuiswedstrijd, tegen Vorden. Komt dat zien!

Opstelling Orion: Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers (av), Davy van Duinen (74 Alex Kwieman), Idi Duraku, Niels Weeink,  Rene Willemse, Vince van Gelder, Sander Taks, Vincent Alberts, Mitchell Nguyen (75 Taher Agha).

De foto bij dit verslag is van de trefzekere hand van Rob Koppers.