Erik Ipema: 'niet bang voor hoofdklasse niveau'

Door Harrie van Ooijen 14 mei 2021

Assistent-trainer van Orion 1 in dit seizoen is Erik Ipema. De opvolger van Lodewijk van der Heijden arriveerde negen jaar geleden vanuit Wageningen in Nijmegen om aan de ALO (Academie voor lichamelijke opvoeding) te gaan studeren. Op de opleiding ontmoette Erik Jesse van Eijden die van het jeugdvoetbal bij Orion toen al zijn levenswerk maakte. “Ik ging bij Jesse’s team spelen en het jaar daarna ben ik ook begonnen met het trainen van jeugd, iets wat ik ook jaren daarvoor had gedaan bij de club Ona’53 uit Wageningen."

"Na mijn eerste jaar bij Orion als speler begon ik zo’n zeven jaar geleden als jeugdtrainer bij Orion B2, en de jaren daarna was ik verbonden als trainer aan de C1, B1 en A1 van Orion. Voordat ik bij Orion kwam had ik al mijn trainersdiploma UEFA C behaald. Twee jaar geleden vatte ik het plan op om op te gaan voor het trainersdiploma UEFA B. Mijn stage liep ik bij Jeroen van Haaren, trainer van Orion 1. Ik slaagde voor mijn B-diploma en werd gevraagd om assistent-trainer te worden bij Orion 1. Daar had ik erg veel zin in."

"Ik heb het bij Orion al jaren erg naar mijn zin. Het huidige seizoen hield helaas op na vier wedstrijden. We waren erg goed begonnen. We wonnen drie van de vier wedstrijden en een belangrijke ervaring die we als team opdeden was dat we met ons team en als debutant in de hoofdklasse niet bang hoefden te zijn voor het niveau: dat konden we aan. Hoofdtrainer Jeroen van Haaren en ik starten vanuit dezelfde voetbalfilosofie: wij denken vanuit balbezit en willen via balbezit de wedstrijd domineren en de wedstrijden winnen."

"Ik heb als relatief jong sportdocent, ik werk als docent op de Sint-Nicolaas-basisschool in Nijmegen, tijdens mijn ALO-opleiding uitgebreid kennis genomen van moderne trainingsmethodieken en die pas ik in mijn trainingspraktijk vooral toe om onze spelers te leren betere keuzes te maken in veel voorkomende kritische wedstrijdsituaties. Ik leer daarbij ook heel veel van Jeroens vermogen om spelers te leren wedstrijden te 'lezen': snel leren zien van welke zwakkere punten bij de tegenstander we kunnen profiteren".

Erik denkt dat we komend seizoen zeker niet minder zullen zijn dan dit seizoen: “We krijgen de beschikking over een beloftevolle jonge middenvelder uit het onder 23 team, onze vroegere vaste keeper (Stan Bruijsten) keert terug en ook een jonge talentvolle keeper van de Treffers. Ook verdedigend komen we weer op sterkte met twee nieuwe centrale verdedigers. Ik kijk daarom met heel veel vertrouwen en ongeduld uit naar het komende seizoen. Onze spelers snakken naar hun tweede seizoen in de hoofdklasse. Ze missen door de Corona-crisis vooral het sociale aspect dat hoort bij samen sporten, het samenzijn op de club in de kantine en de afsluiting van de week in St. Anneke. Wat dat betreft heb ik persoonlijk gas terug genomen. Ik ben zelf met voetballen gestopt en geniet, óók in het weekend, van Jip, onze zoon die een paar maanden geleden is geboren”.

Wij wensen Erik heel veel plezier en succes in het komende seizoen!