Eerste training: 1ste elftal weer van start

Door Tijs Tummers, voorzitter 1 augustus 2013

Vandaag naar de eerste training van ons eerste elftal geweest. Altijd een mooi moment.

De verwachtingen hangen in de lucht. Even gaat het nog over de vakanties maar dan al snel over komend seizoen. Iedereen heeft er zin in en wil er vol voor gaan.

Er staan twee ‘nieuwe’ gezichten voor de groep: Robert de Pauw en Hans Loen. Zij gaan werken in een nieuwe constructie, die we gaandeweg ‘het Engelse model’ zijn gaan noemen. Met een ervaren manager als eindverantwoordelijke en een jonge veldtrainer, die met de spelers aan de slag gaat. Maar beiden zijn dinsdag en donderdag op het veld te vinden en zitten op zondag in de dug out.

Hans Loen behoeft geen verdere introductie. Loopt al zo lang mee dat het voetbal - én Orion - voor hem geen geheimen meer heeft. Maar is nog niets van zijn enthousiasme en passie verloren. Mooi dat hij – onbezoldigd - zijn nek uitsteekt. Hans is zogezegd de Alex Ferguson in de nieuwe opzet.

Robert is de jonge ambitieuze trainer die vorig seizoen in augustus al enkele trainingen voor het tweede verzorgde en daarbij een zeer goede indruk achterliet. Hij kent de club, zijn vader was jarenlang jeugdtrainer bij Orion. Heeft zijn sporen verdiend op het hoogste jeugdniveau – onder meer bij NEC - en gaat nu bij de senioren aan het werk. Robert zou je de René Meulensteen in dit 'Engelse model' kunnen noemen.

Hans zal de stabiele factor zijn in de nieuwe constructie; hij heeft zich in principe voor vijf jaar aan de nieuwe opzet verbonden. Robert, alhoewel naar eigen zeggen absoluut geen jobhopper, kan vroeg of laat zijn vleugels uitslaan en vertrekken. Zoals René Meulensteen deze zomer de opvolger van Guus Hiddink werd bij Anzhi. De constructie blijft dan intact en het is het streven dat Orion dan op termijn uit haar eigen gelederen zijn opvolger kan kiezen.

Het is een nieuwe constructie waarover in de Technisch Commissie lang en zorgvuldig is gesproken. Het bestuur reageerde als eerste enthousiast en de ledenvergadering had er afgelopen maand zelfs een applausje voor over.

Het vertrouwen is groot. Zo groot dat Robert waarschijnlijk de eerste trainer bij Orion is die al aan het werk is gegaan voordat hij zijn contract getekend heeft.

Maar maakt u zich geen zorgen, dat ligt klaar en zal volgende week getekend worden.

Robert en Hans, veel succes en maak er een mooi seizoen van.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion