Eerste puntenverlies Orion 1 in Ulft

Door Harrie van Ooijen 23 oktober 2017

Na vier wedstrijden en evenveel overwinningen beleefde Orion 1 in Ulft haar eerste puntenverlies: een 3-0 nederlaag tegen de plaatselijke SDOUC ("Samenspel Doet overwinnen Ulftse Combinatie"). SDOUC stond bij aanvang van de wedstrijd onderaan met 0 punten. Dat leek dus "appeltje eitje" maar dat was het niet. In zijn voorbeschouwing had Michiel Kompier al gewaarschuwd voor onderschatting maar zijn waarschuwing was vanmiddag niet besteed aan het team. Er lag gedurende de gehele wedstrijd een grote matheid over het team; men was niet vooruit te branden en elke overtuiging ontbrak. Er werd geen druk op de bal gegeven en gaandeweg verloren de onzen het middenveld. In de opbouw werd te vaak en zonder succes de lange bal gespeeld. Men durfde niet echt te voetballen. Het leek wel wachten op een bevlieging van Orion's linkerspits Idi Duraku maar ook hij kon in deze wedstrijd geen potten breken. SDOUC was wat gevaarlijker in de eerste helft maar voetbalde ook niet erg solide, In de 46e minuut kreeg SDOUC een vrije trap schuin voor het Orion-doel. Centrale verdediger Chiel ter Horst schoot de bal via de muur raak en bracht daarmee zijn ploeg enige seconden voor de rust op voorsprong. Orion had tot dan toe geen schot binnen de palen van het SDOUC-doel af kunnen leveren. Het was al met al een teleurstellende voorstelling die Orion had laten zien voor rust.

Opmerkelijke aanwezige schuin achter het doel van Orion-keeper Stan Bruijsten in de eerste helft was een eenzame trommelaar die zijn roffels maar door bleef slaan, tot vervelens toe, vonden de Orion-supporters. Na rust hebben we hem niet meer gezien of gehoord. Er gingen onmiddellijk geruchten dat hij door Stan zou zijn gekneveld en zolang in de bosjes zou zijn neergelegd, een lot dat ook de vals musicerende bard Kakofonix in Asterix en Obelix vaak ten deel viel!

Ook linksback René Willemse keerde de tweede helft niet terug. Hij werd vervangen door Mitchell Nguyen. In de 47e minuut gaf SDOUC weer een waarschuwing af door een aalvlugge aanvaller die na een uitbraak op de paal schoot,

Vanaf de 65e minuut kwam er wat meer beleving in het spel bij Orion Niels Weeiink schoot net naast na een counter, In de 67e minuut dook Orion-keeper Stan Bruijsten voor de voeten van een aanstormende SDOUC'er: scheidsrechter van Beek legde de bal op de stip. De penalty werd benut door Kees van de Pavert en zo keek Orion tegen een 2-0 achterstand aan met nog 20 minuten te spelen. Verdedigende middenvelder Vince van Gelder werd gewisseld voor spits Erik Bruijsten. Orion besloot begrijpelijkerwijs alles of niets te gaan spelen en het resultaat was: niets, Idi schoot nog vanuit een scrimmage op de paal. Orion speelde meer naar voren maar dat leverde nauwelijks uitgespeelde kansen op maar juist een verhoogd defensief risico. Eerst redde Stan nog bij een uitbraak maar in de 86e minuut was ook hij kansloos bij een goed uitgevoerde counter van SDOUC dat middels Enes Yilmaz de definitieve score van 3-0 op het scorebord bracht.

Orion verloor vandaag niet van een (veel) betere tegenstander maar omdat de overtuiging en de energie in eigen kring ontbrak. Naar mijn inschatting kan de terugkeer van de geblesseerde Orion-middenvelder Jevrin Nunez een gunstige invloed hebben op de moraal en de wilskracht van het team.

Het devies luidt: stug doortrainen, daar plezier in houden en blijven vertrouwen op het eigen talent.

Opstelling Orion: Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers (av), Roel van Lavieren, Idi Duraku, Niels Weeink, Coen Hofs, Rene Willemse (46 Mitchell Nguyen), Sander Taks, Vincent Alberts, .Vince van Gelder (70 Eric Bruijsten)

Volgende week zondag treden wij aan in Twello tegen de plaatselijke trots Voorwaarts dat vandaag gelijk speelde in Beneden Leeuwen tegen Leones.