Eerste ervaringen bardienst

Door Redactie 11 maart 2020

In het eerste weekend van maart zijn we van start gegaan met het nieuwe barrooster, waarbij de teams het vaste barpersoneel achter de bar aanvullen. Zo kunnen we de openingstijden handhaven en de gasten goed bedienen. Natuurlijk zijn we benieuwd naar de eerste ervaringen en of het rooster al rond is. We vragen het aan barcoördinator Cindy Bekkers en vrijwillig barman Peter-Paul Geurts.

Cindy, waarom zijn we gestart met deze bardiensten?
“Er zijn binnen SV Orion gewoonweg te weinig vrijwilligers. Degenen die er wel zijn raken overbelast omdat ze veel taken hebben, en daarbij was het iedere keer weer puzzelen om de bezetting rond te krijgen. Daarom hebben we besloten om verplichte ledendiensten achter de bar in te voeren, iets wat bij andere clubs en sporten de normale gang van zaken is.”

Hoe loopt het met de planning van de vrijwillige bardiensten?
“Het gaat voorspoedig! Het rooster is klaar tot de zomerstop en voor de eerste paar weken hebben bijna alle teamleiders al spelers aangeleverd die graag helpen.”

Hoe zijn de reacties op dit plan?
“De reacties lopen uiteen van heel enthousiast tot kritisch. Sommige leiders geven aan dat hun taak verzwaard wordt en vinden het lastig om teamgenoten zover te krijgen om de bardienst op zich te nemen. We willen uiteraard graag dat de taken gelijkmatig over het team verdeeld worden, dus hopelijk staan de leden van SV Orion ervoor open hun club te helpen!”

Heb je verder punten die je wilt benoemen?
“Ik denk dat de ledendienst een hele mooie manier is om de leden van SV Orion en hun ouders meer te betrekken bij alle zaken die gebeuren binnen de club. Daarbij is het een leuke ervaring om te zien wat je, met minimale inspanning, kan doen om je steentje bij te dragen.”

Door naar de bevindingen van Peter-Paul Geurts. Peter-Paul, je speelt in Orion zaterdag 3 en hebt afgelopen zondag tussen 14:00 en 17:00 uur voor het eerst achter de bar geholpen. Hoe beviel dit?
Het was erg leuk om te doen! Aangezien ik zelf in de communicatiecommissie bij SV Orion zit wist ik al dat dit eraan zat te komen, dus ik voelde me eigenlijk meteen geroepen om te helpen.”

Kun je aangeven wat er van je verwacht wordt?
“Via onze teamleider is de vraag in onze WhatsApp-groep gesteld, wie er beschikbaar was om zondag 8 maart tussen 14:00 en 17:00 uur achter de bar te helpen. Samen met mijn teamgenoot, Marc Valkenburg, hebben we vrijwel direct gereageerd dat we dit wilden oppakken. Ik heb geen ervaring met werkzaamheden achter de bar – aangezien ik voornamelijk aan de andere kant van de bar te vinden ben – dus ik was benieuwd hoe het zou gaan.

We ontvingen vooraf van Cindy een berichtje met het verzoek om een online certificaat ‘Verantwoord alcohol verkopen’ te halen. Alleen de vrijwilligers die ingeroosterd zijn tijdens de tijden dat er alcohol geschonken mag worden op onze club, hoeven dit te doen. Deze e-learning ‘cursus’ duurt ongeveer een half uur en is een kwestie van informatie doorlezen en enkele filmpjes bekijken. Aan het einde volgt een korte, eenvoudige test. Met name de procedure rondom het vragen van een geldig legitimatiebewijs is belangrijk. Zo is het verplicht om legitimatie te vragen aan personen onder de 25 jaar, iets wat lastig is in te schatten.”

Hoe reageren jongeren als je om een ID vraagt?
“Ik heb zelf enkele malen om een legitimatiebewijs gevraagd en kreeg hier prima reacties op van de personen aan wie ik dit vroeg. Belangrijk om te weten voor iedereen is dat SV Orion een boete van €1.365,- riskeert en – belangrijker nog – de tapvergunning kwijt kan raken, als we dit niet consequent en correct uitvoeren. En de gemeente controleert hier streng op met ‘mystery guests’. Tip voor hen die in de toekomst achter de bar staan: bij twijfel liever te vaak om een legitimatiebewijs vragen, dan het niet doen en onnodig risico lopen.”

En hoe ging het werken achter de bar je af?
“We werden uiterst vriendelijk ontvangen door vaste vrijwilligers Ingrid, Silvia en Iris en kregen een lijst met daarop de instructies voor de bardienst. Vervolgens kregen we van de dames uitleg over de kassa, het pinapparaat en de tap. Zoals gezegd heb ik geen ervaring achter de bar en dus ook niet met tappen. Met pijn in mijn hart heb ik de nodige biertjes verloren zien gaan. Hiervoor mijn welgemeende excuses!

We hadden de taken verdeeld voor de drukke momenten tijdens de rust en na afloop van de wedstrijd van Heren 1 en konden aan de slag. Fijn om rustig op te kunnen starten voor de wedstrijd, want tijdens de rust was het aanpoten geblazen.  Op de rustige momenten konden we zelf wat eten en drinken. De tijd is omgevlogen en ik vond het een erg leuke ervaring; zeker voor herhaling vatbaar! Niet dat dit noodzakelijk is, want per team kom je slechts een paar keer per seizoen aan de beurt en er zijn vast teamgenoten die zich de volgende keer geroepen voelen.”