Een zwaar bevochten overwinning in Wageningen.

Door Harrie van Ooijen 8 oktober 2017

Orion nam de drie punten mee uit Wageningen na een kwalitatief matige wedstrijd. Wij houden ons vast aan het gezegde “als je ook slechte wedstrijden gaat winnen dan moeten de tegenstanders uit gaan kijken”.

Alleen in het eerste kwartier en in flink wat perioden in de tweede helft was Orion de bovenliggende partij. Het combineerde beter en creëerde meer kansen. Wij telden in het eerst kwartier zeker 3 goede mogelijkheden die niet benut werden. Na een kwartier ontworstelde WAVV zich wat uit de Orion-klem. Het ging aanvallender spelen, iets wat hen ook gemakkelijker werd gemaakt omdat Orion inzakte en een wal opwierp op de hoogte van het eigen doelgebied. Rond de 25e minuut scoorde WAVV de 1-0. Vlak daarvoor stond Orion met 8 man voor de bal bij een corner. Uit de counter scoorde de thuisploeg via spits Mike Molenaar. Orion’s grensrechter vlagde voor buitenspel maar werd genegeerd door scheidsrechter Kroesen. Dit was de eerste keer tot nu toe in de competitie dat Orion op achterstand kwam. Hierna golfde het spel op en neer en ontstonden er voor beide doelen een aantal hachelijke situaties. Het middenveld kwam meer en meer in handen van WAVV maar dit overwicht leidde tot weinig echt doelgevaar. Orion speelde een matte wedstrijd met te weinig energie en beleving. Toch werd de rust bereikt met een gelijke stand. In de 44e minuut loste Vince van Gelder een schot op doel dat door Idi Duraku van richting werd veranderd. Het was een doelpunt dat precies op het goede moment viel voor Orion.

Na rust kwam Coen Hofs in het veld voor Roel van Lavieren. In het eerste kwartier na rust kreeg Orion weer de overhand en een paar grote kansen die alle werden gemist. Ook WAVV bleef loeren op mogelijkheden maar speelde te voorspelbaar de lange bal en hoge voorzet die Orion zonder al te veel problemen kon verwerken. Eén keer slechts dook een Wageningse aanvaller vlak voor het Orion-doel op maar hij kopte de bal recht in de handen van Orion-doelman Stan Bruijsten. Even later bokste de Orion-keeper een hard schot fraai uit het Orion-doel. Aan de andere kant bleven beide Orion-spitsen Idi Duraku en Niels Weeink een plaag voor de WAVV-verdediging. Rond de 60e minuut sneed Idi door de Wageningse verdediging en scoorde beheerst de 1-2. In de 80e minuut verving Jeroen Bardoel Sander Tax die vanmiddag een zware middag beleefde op het middenveld. De laatste 10 minuten speelde WAVV met 10 man nadat Marco Van Rooijen met een forse charge Niels Weeink onderuit had geschoffeld. Bij een uitbraak kreeg Niels daarna nog een goede kans maar hij schoot in het zijnet.

Kijk je naar het veldspel dan is de conclusie dat een gelijkspel een juiste afspiegeling was geweest. Kijk je daarentegen naar de kansen dan had Orion recht op meer. Hoe dan ook. Orion begint in de klasse 2I met 9 punten uit 3 wedstrijden en beleeft een ongeëvenaarde competitiestart. Dat is genieten, ook na deze kwalitatief matige wedstrijd.

Zondag as op 10 oktober speelt Orion op Mariënbosch tegen SML uit Arnhem.  Komt dat zien beste Orion-supporters! Nooit gemakkelijk tegen SML, maar de stand op de ranglijst biedt vertrouwen op een goed resultaat. De wedstrijd begint om 14.00 uur.

Opstelling Orion: Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers (av), Roel van Lavieren (46 Coen Hoffs), Idi Duraku, Niels Weeink, Jevrin Nunez (25 Vince van Gelder) , Rene Willemse, Sander Tax (80 Jeroen Bardoel), Vincent Alberts, Mitchell Nguyen.