Een flesje gazeuse, RinTinTin en The Three Castles

Door Tijs Tummers, voorzitter 27 juni 2013

Het is een voorname titel, erevoorzitter, maar het lukt me de laatste tijd niet om Ab Kunkels anders te zien dan als een kwajongen in een korte broek. Dat komt door de verhalen die hij me onlangs vertelde voor het jubileumboek van Orion, waarvan ik het eerste hoofdstuk schrijf.

Kunkels vertelde me dat hij als Appie uit de Dommer van Poldersveldtweg in 1948 lid werd van Orion Boys, dat toen voor het eerst een adspirantenteam kreeg. “We werden gelijk kampioen en kregen – dat vonden we heel bijzonder  – een flesje gazeuse als beloning. Een clubhuis hadden we nog niet, dus die gingen we drinken bij de Uitzichttoren van Ome Gerard Kokke. Die toren stond toen nog op het hoogste punt van het Mariënbosch.”

Het katholieke geloof speelde destijds nog een belangrijke rol binnen de club.

“Onze geestelijk adviseur zag de Orion-spelers graag in de kerk. Als je zeven keer naar de Eucharistieviering was geweest mocht je naar de hemel, zei hij, én naar de voorstelling in de Ark: daar draaiden ze op zondagmiddag fijne films als de avonturen van RinTinTin.”

Orion Boys afficheerde zich in die dagen graag tegenover het neutrale Trekvogels als de enige katholieke club van Nijmegen-Oost, maar feitelijk was dat niet juist. Want Union, de club voor de leerlingen van het Canisius College, speelde toen aan de Groesbeekseweg op de plek waar nu de Pedagogische Academie staat.

“Die jezuïeten waren fanatieke sodemieters. Onze kapelaan Brocken wilde graag van ze winnen. Hij beloofde mij en Careltje Dreis een sigaretje als we wonnen. Ik weet het merk nog: The Three Castles. We wonnen en na afloop paften Careltje en ik snel dat sigaretje weg. Een uurtje later kwam ik bleek en misselijk de huiskamer binnengelopen. Mijn vader had het gelijk in de gaten. Ik kreeg een fleer en kon meteen naar boven. Careltje is later Jehova’s Getuige geworden.”

Was getekend, onze latere erevoorzitter Albertus Kunkels.

Het jubileumboek van 75 jaar SV Orion zal komend najaar verschijnen.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion