Drie punten na matige wedstrijd (+video)

Door Harrie van Ooijen 17 februari 2019

Onder een prachtig voorjaarszonnetje trad Orion vandaag aan tegen de rode lantaarndrager en promovendus Warnsveldse Boys. Orion moest het vandaag stellen zonder zijn belangrijke aanvallende middenvelder Vince Alberts die te geblesseerd was om vandaag te spelen. In zijn plaats maakte zijn broer Mick vandaag zijn debuut als basisspeler en dat deed hij zeer verdienstelijk.

In de achtste minuut namelijk scoorde hij de 1-0 (zie foto) nadat Niels Weeink op rechts een voorzet gaf die door Noek Beers op maat werd doorgekopt naar Mick die de bal beheerst over de doellijn werkte. In de minuten daarna ontwikkelde Orion een veldoverwicht maar wist dat uit te drukken in doelpunten. Sterker nog, bij een van de schaarse aanvallen van Warnveld plofte ineens de bal in de 29e minuut tegen het doelnet van Orion, maar de goed leidende scheidsrechter Foget had het goed in de smiezen gehad: de bal was met de hand in het doel geslagen. In de 41e minuut volgde twee acties elkaar snel op. Eerst stompte Orion keeper Pim van Limbeek een ingeschoten bal met een machtige duik uit de bovenhoek. Van hieruit zette Orion over 4 of 5 schijven een prachtige aanval op die werd afgesloten met een net te zacht schot van René Willemse. Helaas kwam Orion niet op een 2-0 voorsprong vlak voor rust.

Na de thee betrad Orion in ongewijzigde samenstelling de grasmat. In de 51e minuut valt de 2-0 uit een directe vrije trap van linkerspits Luuk Langeveld. Hij nam de bal op de hoek van het 16 meter gebied en die viel tot grote verrassing van eenieder in de rechterbovenhoek van het doel. Daarmee leek de wedstrijd gespeeld maar dat zou anders uitpakken. In de 53e minuut werd Luuk Langeveld vrij voor het doel gezet door Mick Alberts maar Luuk kon deze kans helaas niet verzilveren, ook door goed keeperswerk van Erik Wijnbergen van Warnsveld. Op de een of andere manier verloor Orion steeds meer overwicht en na de eerste mooie aanval van Warnsveld in de 66e minuut liet Stijn Obdeijn, in zijn eentje verantwoordelijk voor de helft van de Warnsveldse doelpunten tot nu toe, de aansluitingstreffer aantekenen. Daarna kreeg Warnsveld geen grote mogelijkheden meer maar het bleef wel steeds dreigend, zij het op enige afstand van het Orion-doel. Orion bleek niet genoeg in staat om de controle over het spel te behouden en Warnsveld ontbrak het aan de inventiviteit om het Orion echt moeilijk te maken. Noek Beers komt nog in de 86e minuut na goed doorlopen op een diepe bal vrij voor de Warnsveldse doelman maar Noek ontbrak het helaas aan koelbloedigheid: hij schoot hard op de doelman die zijn doel goed verkleinde. Daarmee is het laatste belangrijke wapenfeit van de wedstrijd genoemd.

Na de wedstrijd keek ik terug met aanvoerder Niels Weeink.
Aanvankelijk leek het er nog op dat wij een gemakkelijk middagje zouden gaan beleven. Maar dat bleek toch steeds minder het geval naarmate de wedstrijd vorderde. We speelden uiteindelijk te onnauwkeurig om duidelijk afstand te kunnen nemen van Warnsveld én we coachten en hielpen elkaar te weinig. We hebben in vergelijking met de eerste seizoenshelft wat minder rust en overleg in de wedstrijd. We voetballen te gehaast en worden dan slordiger en minder effectief. De sfeer binnen de ploeg is wel heel goed en we zijn een hecht team. Dat is een belangrijk verschil met vorig jaar toen we na de winterstop geen echte vuist meer konden maken en vooral negatief op elkaar reageerden. Dat zie ik dit jaar lang niet zo gemakkelijk gebeuren. Belangrijk was vandaag ook de rol van onze keeper Pim van Limbeek die twee belangrijke reddingen verrichtte. Helaas heeft Pim vandaag een gekneusde duim overgehouden aan de wedstrijd en hij begon al met een gekneusde pink. Misschien moeten we binnenkort wel een beroep doek op good old Tom Hafkenscheid die zich kort geleden heeft aangesloten bij de eerste selectie van Orion. Hoe dan ook, vandaag hebben we 3 punten verdiend en staan we nu door het gelijke spel van Spero bovenaan de ranglijst. Dat is geen prijs maar wel lekker

De spelers van Orion:
Pim van Limbeek(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Luuk Langeveld, Jevrin Nunez, Marvin Thomasia,, Vince Stans, Niels Weeink (av), Noek Beers en Mick Alberts.

Op de bank:
Mitchel Nguyen, Tom Hafkenscheid, Tim van den Hurk, Fabian Kleemans, Vincent Alberts en David McLauglin.

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gent:

Foto: Rob Koppers