De Rijwielkoning

Door Tijs Tummers, voorzitter 21 augustus 2013

Ergens heb ik nog een zwart-wit foto liggen waarop ik als trotse jongen in de achtertuin poseer met mijn eerste fiets. Die fiets was gekocht bij De Rijwielkoning in Brakkenstein; alle jongens in de buurt kochten hun eerste fiets bij De Rijwielkoning.

De Rijwielkoning was een vriendelijke meneer in een blauwe stofjas die als de winkelbel ging tevoorschijn kwam uit het reparatiehok, waar altijd twee fietsen in de takels hingen. Daar werkte ook nog een jonge knaap, maar die kwam het hok nooit uit.

Als kind komt het niet in je op dat mensen die je uit winkels kent ook nog een leven buiten die winkel hebben.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik een paar weken later langs de lijn stond bij de thuiswedstrijd van Brakkenstein tegen Orion, of misschien heette het toen nog wel Orion Boys. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag wie er bij  de Kwakkenbergers in de spits stond: De Rijwielkoning.

En hij speelde goed ook, al leek hij zich niet al te druk te maken.

Als ik de jaren erna met mijn fiets bij De Rijwielkoning kwam gingen de gesprekken voortaan natuurlijk altijd eerst even over voetbal.

Dit voorjaar kwam ik hem voor het eerst in veertig jaar weer eens tegen, op de jaarlijkse reünie van Orion. Hij kon zich de wedstrijd nog wel herinneren. ‘Ik had er eigenlijk niet zo’n zin in, want al mijn klanten kwamen uit Brakkenstein. Onze trainer had het wel in de gaten en haalde mij in de rust eruit. Dat was de eerste keer dat ik het niet erg vond om gewisseld te worden.’

Op 22 september zal hij er op onze jubileumzondag ongetwijfeld bij zijn. En in het jubileumboek dat op de Nieuwjaarsreceptie wordt gepresenteerd, zal zijn naam ook geregeld opduiken. Want De Rijwielkoning, bij Orion beter bekend onder de naam Jopie Kersten, behoort volgens Hans Loen – en die kan het weten - tot de drie beste spelers die ooit bij Orion gespeeld hebben.

Jopie Kersten staat uiterst links op de elftalfoto.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion