De rechte lijn van de jeugd naar het eerste

Door Tijs Tummers, voorzitter 10 september 2013

Bij Orion zien we graag dat het eerste elftal midden in de club staat. Dat ‘de zaterdag’ en ‘de zondag’ als vanzelf in elkaar overlopen.

Niet voor niets dat in het beleidsplan staat dat er naar gestreefd wordt dat zeventig procent van de eerste elftalspelers voortkomt uit de eigen gelederen.

Met Robert de Pauw en Hans Loen hebben we twee trainers die dit volledig onderschrijven en niet bang zijn om de eigen jeugd een kans te geven.

Afgelopen zondag, in het met 3-0 gewonnen duel tegen SML, waren dan ook maar liefst 10 van de 14 Orion-spelers die in actie kwamen afkomstig uit de eigen jeugd.

Tijdens de wedstrijd, net voordat Noud Jilisen zijn tweede doelpunt maakte, vertelde Jesse van Eijden me glunderend dat hij twee van de debutanten van die middag had weten te strikken als jeugdtrainer.

Doelman Stan Bruijsten, vorig jaar Orion A1, en Adrian Javad, na twee jaar teruggekeerd op de plek waar hij zijn gehele opleiding volgde, gaan - als de schoolroosters een beetje mee werken - volgend jaar de D2 trainen.

Mooier kan je het als vereniging niet hebben. Voormalige jeugdspelers die als eerste elftalspelers hun eigen opvolgers gaan opleiden. De spelers van de D2 zullen er blij mee zijn.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion