De 0 houden was het belangrijkste

Door Harrie van Ooijen 11 maart 2012

De laatste keer was 1 mei 2011. Op die datum hield Orion 1 de tegenstander voor het laatst op 0 doelpunten. En dat was........tegen Varsseveld. Ook in deze jaargang kwam Varsseveld niet echt tot kansen, misschien tot een aantal mogelijkeden. Vooral uit vrije trappen en hoekschoppen. Orion daarentegen grossierde in veel echte kansen, waarvan er misschien de helft benut werd.
Orion verscheen vandaag al snel in de wedstrijd gevaarlijk voor het doel van Varssevelddoelman Besselink. Na een mooie Orion-aanval schoot Noud Jilissen hard op doel maar het schot werd stijlvol gepareerd door de doelman.  In de 18e minuut echter was hij kansloos op een mooie schuiver van Julien Salet. In de 22e minuut werd het 2-0 door een goed benutte penalty van Pascal Zoetekouw. Veel mensen om me heen kregen herinneringen aan de wedstrijd tegen  DVV toe wij ook met 2-0 voorkwamen maar uiteindelijk toch met 3-2 verloren. Niet alleen bij de spelers van Orion 1 maar ook bij de Orion-supporters staat het zelfvertrouwen blijkbaar op een laag pitje. In de 27e minuut kreeg dat zelfvertrouwen gelukkig een opkikker. Op aangeven van Hugo Smits maakte Ryan Arts met een prachtig schot de 3-0. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen, maar toch durfde niemand om me heen openlijk al in een overwinning van onze trots te geloven. Opnieuw Ryan vuurde in de 30e minuut een kanonskogel op Besselink af maar deze keerde het schot uitmuntend. Het spel golfde op en neer zonder dat er iets opzienbarends voor beide doelen gebeurde, totdat de 42e minuut aan brak: Daan Hendriks stond aan het einde van een goed uitgespeelde Orion-aanval en maakte koppend de 4-0. Hij heeft in het verleden nauwelijks gescoord en al helemaal niet met zijn hoofd. Direct na de aftrap floot de goed leidende scheidsrechter van Dongen voor het rustsignaal. Iedereen keek elkaar verwonderd en een beetje ongelovig aan: een voorsprong van 4-0 bij de rust, volkomen verdiend en door eigen verdienste tot stand gebracht. Door voor elke meter te knokken en bijna altijd de tweede bal te veroveren. Tot vandaag had Varsseveld pas 16 tegendoelpunten geincasseerd. Dat is één doelpunt per wedstrijd tegen, gemiddeld. En nu had Orion er al 4 geproduceerd, in één helft.
Na rust voert Varsseveld aanvankelijk de druk op. Een back werd vervangen door een middenvelder en een middenvelder door een aanvaller. Het aanvankelijke overwicht na rust bracht Varsseveld alleen optisch voordeel. Sterker nog, na een verre uittrap van Orion-doelman Nick Bender profiteerde Hugo Smits, weliswaar in tweede instantie, en scoorde de 5-0. Orion bleef vervolgens gevaarlijk en kreeg dotten van kansen in de persoon van Ryan Arts en Hugo Smits. In de 60e minuut werd de moegestreden Hugo Smits vervangen door Herson Ricardo. Na een minuut al miste Herson voor open doel, maar bij een stand van 5-0 deed dat de Orion-harten natuurlijk niet echt pijn. In de 62e minuut kopte Noud Jilissen een mooi gegeven corner van Ryan Arts keihard tegen de touwen: 6-0. In de 65e minuut werd Ryan vervangen door Tom Homburg en Julien Salet door Richard Kerkhoff. Deze wissels hadden nauwelijks invloed op de verhoudingen binnen het veld. Orion bleef oppermachtig en had de score nog een stuk kunnen ophogen. Dat dat niet gebeurde deerde nogmaals niemand. Kenmerkend voor de wedstrijd van vandaag was de reactie van Mitchell Elmont toen ik hem vroeg waarom hij in vredesnaam een gele kaart riskeerde op het middenveld waarbij er nog geen direct gevaar dreigde. Mitchell's antwoord was duidelijk: "Wij gingen vandaag met één heel duidelijke opdracht het veld in: hoe dan ook de 0 handhaven. Nou daar dacht ik aan toen ik die overtreding maakte". Dit vond ik wel een tekenend antwoord voor de wilskracht waarmee vandaag gevoetbald werd. Iedereen stond zijn mannetje. Dat was vandaag des te meer nodig omdat Carlo Liem, vaak de Orion-speler met de grootste hartstocht, ontbrak vanwege een blessure. Bram Braam en zijn staf slaagde er vandaag in een Orion-team het veld in te sturen dat tot op het bot gemotiveerd was en zich heel goed bewust was van een van de laatste mogelijkheden om het tij te keren. Daarmee werd vandaag een goed begin gemaakt. Dit vraagt om een mooi vervolg. Dat kan volgende week zondag, tegen Albatross dat nu , sinds vandaag, op de laatste plaats bivakkeert. De overwinning van vandaag smaakt naar meer. Veel succes tegen Albatross!

Pupil van de week Kjell Bennink (Orion F1) brak de ban voor Orion en scoorde een prachtig Orion-doelpunt.

Opstelling Orion:
Nick Bender, Daan Hendriks, Pascal Zoetekouw, Youri Kiriwenno, Carlo Schoorl, Hugo Smits (6o Herson Ricardo), Ryan Arts (65 Tom Homburg), Noud Jilissen, Timon Wattimena, Mitchell Elmont, Julien Salet (richard Kerkhoff)

Opstelling Varsseveld:
M. Besselink, L. Heusinkveld (45 K. Arentsen), M. ten Brinke, M. Graven (45  R. Giezen), T. Damman. J. Wissink, T. Neleman, D.Ankersmit, C. Kemperman, B.Heezen, R. Kleinnibelink