Brandbulletin 7: 'Clubhuisbouwer' Ad Frik

Door Tijs Tummers (namens crisisteam 'Brand Orion') 2 juni 2023

Het waren verwarrende weken voor erevoorzitter Ad Frik. De vreugde over de verhuizing naar zijn nieuwe woning in Brakkenstein ging hand in hand met het verdriet over de teloorgang van zijn ‘tweede huis’, het clubhuis van SV Orion.

Ad Frik was de voorzitter die aan het begin van deze eeuw met veel geduld en doorzettingsvermogen de geesten rijp maakte voor een verhuizing van de Kwakkenberg naar Mariënbosch. Al vanaf de oprichting in 1938 werd er door Orion op de Kwakkenberg gespeeld, al heel snel samen met Trekvogels.

Ad meende dat het sportpark te klein was voor twee groeiende clubs en dat Orion zich alleen elders zou kunnen ontwikkelen tot een toekomstbestendige vereniging.

In 2005 werd er verhuisd naar Mariënbosch (en vooralsnog omgekleed in containers), in 2006 verrees het prachtige clubgebouw met tribune.

Zeventien jaar lang werd Orion van alle kanten gecomplimenteerd met zijn accommodatie, twee weken geleden veranderde in een uur tijd ons clubdomein in een smeulende en zwartgeblakerde treurnis.

Ad werd die bewuste ochtend van 20 mei jl. uit bed gebeld en stond even na zevenen met een groep Orion-getrouwen van een afstandje machteloos toe te zien hoe de brandweer de zaak probeerde te blussen.

Ad: ‘Ja, dat was best emotioneel. Het is pijnlijk om te zien wat de inbraak en brandstichting veroorzaakt hebben. Het is toch een soort kind van je.’

Ad haalt even terug wat destijds het idee was achter het ontwerp.
Ad: “Ik ben toen met Harrie van Ooijen naar verschillende nieuwe accommodaties in de regio gaan kijken om ons te laten inspireren. Het clubgebouw van VIOD in Doetinchem sprak ons erg aan: de kleedkamers onder de tribune, het clubhuis op de eerste verdieping... Met veel glas, zodat je vanuit het clubhuis op meerdere velden zicht had. Die ideeën hebben we in ons clubhuis verwezenlijkt."

Het resultaat was prachtig, al zegt Ad eerlijk dat niet alle intenties even goed uitpakten:
Ad: "We wilden de ouderwetse voetbalkantine wat upgraden richting Grand Café. En in de keuken hoopten we maaltijden te kunnen verzorgen voor ouders en hun trainende kinderen. Dat is er nooit van gekomen."

Als ik Ad vraag naar de hoogtepunten van het clubhuis schieten er wel een paar evenementen naar voren:
Ad: ‘Op een gegeven moment speelden we in dezelfde klasse als Trekvogels en weken we voor de onderlinge confrontatie uit naar de zaterdagavond. Dat werd een geweldige happening met een paar duizend toeschouwers op de tribune, op het terras en langs de lijn. Er was die avond wel concurrentie, maar geen vijandigheid: een topavond."

"Ook de interland tegen Tuvalu, met alles er omheen, vond ik prachtig. Zoals ik het ook mooi vond dat later het Vierdaagsehotel in de accommodatie werd ondergebracht.”

Nu is het de vraag in welke vorm dit allemaal kan terugkomen:
Ad: "Het zal veel tijd en inspanning van een ieder vragen om alles weer op te bouwen. Maar ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk sterker zullen terugkomen."

"We moeten naar mijn idee proberen om verder te gaan dan herstellen alleen. We moeten nu dóórpakken. De plannen die we nu maken moeten in meerdere opzichten duurzaam zijn. Dat wil zeggen: SV Orion voorbereiden op de toekomst!”