Bardienst draaien met je team

Door Desiree van Steenveldt 16 januari 2020

Ik noemde het al tijdens mijn nieuwjaarsspeech: Orion, dat zijn wij! Samen vormen we de vereniging, samen zijn wij de club. Dus moeten we ook samen de handen uit de mouwen steken om de club draaiende te houden. Dat gaan we de komende tijd op een andere manier organiseren. Hoe? Daarover informeren we je indit artikel.

Vele handen maken licht werk
Onze vrijwilligers voeren vele taken uit, want met ruim 1500 leden is het bij Orion een aardige bedrijvigheid. Denk aan het wedstrijdsecretariaat, de coördinatie van de trainers en trainingen, het onderhoud van het terrein, de organisatie van activiteiten, de ledenadministratie en – heel belangrijk – de bemensing van de bar. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Op een aantal fronten is de druk op de huidige vrijwilligers te groot en lukt het onvoldoende om nieuwe vrijwilligers te vinden. Dus dat moet anders.

Nieuw: bardienst!
Per 2 maart starten we met het draaien van bardiensten door de teams. Elk team krijgt ongeveer één tot twee keer per half jaar een bardienst toegewezen door de barcommissie. Per team vullen twee personen die bardienst in samen met een vaste, ervaren barmedewerker. Voor de jeugdteams tot en met JO18 geldt dit voor de ouders of verzorgers van het minderjarige lid. Vanaf de JO19 tot en met de senioren doen de spelers dit zelf. Binnen het team spreek je af wie de bardienst gaat vervullen. De leider geeft dit door aan de barcommissie. Per saldo is elke (ouder van een) speler dus hooguit eens per jaar aan de beurt.

Via het planningssysteem krijg je voorafgaand aan je bardienst nog een herinnering. Natuurlijk legt de barcommissie je vooraf uit wat je taken zijn en hoe alles reilt en zeilt achter de bar. En uiteraard is de vaste barmedewerker aanwezig om je de kneepjes van het vak uit te leggen. En zeg nou zelf: een keer àchter de bar staan in plaats van ervoor is best een leuke ervaring! Voor je het weet tap je als een ware kastelein 😉.

Planning
De barcommissie maakt de planning wanneer elk team aan de beurt is. Het betreft in eerste instantie alleen de bardiensten in het weekend. Ons clubhuis is op zaterdag en zondag van 8.00 - 20.00 uur geopend en de barcommissie verdeelt die tijd in blokken van drie of vier uur. Als je bardienst hebt, werk je één blok.

In de maand februari zijn we nog druk met het maken van de indeling en het finetunen/testen van het digitale planningssysteem. Vanaf 2 maart starten we met de bardiensten. Je ontvangt tijdig bericht wanneer jouw team aan de beurt is.

Opmerkingen, suggesties, evaluatie
We snappen dat het best een grote organisatieverandering is binnen onze club en mogelijk verloopt niet alles meteen vlekkeloos. In mei evalueren we de eerste bevindingen en indien nodig passen we de organisatie aan. Uiteraard staan we open voor jullie opmerkingen, complimenten en suggesties. Deze kan je altijd mailen naar voorzitter@sv-orion.nl.

We vertrouwen op jullie positieve inzet, zodat we kunnen blijven zeggen: Orion, dat zijn wij!