Auke van Meer op de middenstip

Door Guus Biessels 2 oktober 2020

Naam: Auke van Meer

Geboren: Nijmegen

Woonplaats: Nijmegen

Familie: 3 halfzussen, 6 ooms en tantes, 22 neven en nichten

Beroep/opleiding/studeer: Geschiedenis (Bachelor, aan de Radboud Universiteit)

Verliefd/verloofd/getrouwd: Geen van allen!

Favoriete eten: Hokkien Noedels

Favoriete Tv-programma: Geen (ik kijk zelden tv)

Muziek: Heel verschillend: van klassiek tot ABBA, alles gaat er wel in!

Vakantieland: Duitsland (in het bijzonder Berlijn) en anders Spanje of Italië

Lid van sv Orion sinds: 2009

Wat ik doe bij sv Orion: Scheidsrechter, lid scheidsrechterscommissie (opleiding jeugdscheidsrechters), zaalvoetbal

Zelf gevoetbald/ ik voetbal nog bij: Vorig jaar Orion 14 (i.v.m. gebrek aan blijvende spelers noodgedwongen gestopt); Orion Zaal 3 en een vriendenteam op de universiteit

Favoriete club Nederland: Eniesee (om te huilen, maar voetbalsupporter blijf je voor het leven!)

Favoriete club Buitenland: Borussia Mönchengladbach

Favoriete speler Nederland: Virgil van Dijk

Favoriete speler Buitenland: Manuel Neuer

Favoriete speler sv Orion: Mijn kennis van Orion-spelers is beschamend laag… ik vrees geen?

Favoriete elftal sv Orion: MO19-1, ik ben daar vaste scheidsrechter. Heel aardige dames met een enorm vriendelijke trainer. Nooit gezeur of commentaar van hun team bij wedstrijden, top!

Favoriete trainer: Ik heb zojuist MO19-1 gezegd, dus dan noem ik ook maar hun trainer: Job Vianen! Sympathieke man die altijd veel waardering uitspreekt voor de scheidsrechter.

Mooiste wedstrijd: Liverpool – AC Milan 3–3 (Champions League finale van 2005). Een superspektakel met bijna alle beste spelers van de toenmalige voetbalgeneratie op 1 veld, briljant.

Mooiste doelpunt ooit: Marco van Basten tegen Dasajev in de finale van ’88 tussen Nederland en de Sovjet-Unie. Zo’n geweldige keeper uit een onmogelijke hoek volslagen kansloos laten, ongelooflijk. Die goal blijf je naar kijken met iedere keer weer dezelfde verbazing. Dat in die wedstrijd ook de Europese titel werd gewonnen is uiteraard ook leuk meegenomen!

Stadion: Estadio Santiagó Bernabeu. De atmosfeer van dat stadion bij Champions Leaguewedstrijden is bijna intimiderend te noemen, geweldig!

De VAR is goed voor het voetbal: Dat hangt ervan af. De VAR in zijn huidige vorm is naar mijn mening absoluut nog niet volmaakt. Voordat we een detailanalyse van de VAR kunnen opstellen, dient er bepaald te worden welke rol we de VAR willen toedienen: echt als een overrulende macht t.o.v. de scheidsrechter of als een controleur die alleen ingrijpt als de scheidsrechter er écht flink naast zit? En willen we een VAR die bij een twijfelgeval van ca. 2 millimeter ingrijpt bij (al dan niet) een buitenspeldoelpunt, of willen we dat de VAR bij twijfel gewoon stil blijft en de scheidsrechter laat oordelen? Er moet een goede balans gevonden worden bij de beantwoording van dit soort vraagstukken, die ook nog eens aansluit bij de flexibiliteit van het spel: nu worden er soms 5 minuten aan extra tijd bijgeteld die alleen noodzakelijk zijn door een minutenlange VAR-analyse. Dat zijn allemaal pijnpunten die duidelijk beter en consequenter moeten worden de komende jaren. Ik denk dat de VAR een goede toevoeging kán zijn voor het voetbal, maar in zijn huidige vorm nog veel verbetering nodig heeft.

Kampioen wordt: Ajax, alhoewel ik AZ ook een goede kans geef. PSV en Feyenoord haken wel wat meer aan, maar ik denk dat ze vooralsnog niet kunnen tippen aan het niveau van Ajax (en in mindere mate AZ) van de afgelopen jaren.

Oranje op het EK: Halve finales zou ik voor tekenen! De poulefase moet sowieso weinig problemen opleveren, daarna moet ik het nog zien. Ik ben benieuwd welke weg De Boer gaat inslaan met het Nederlands Elftal.

Dit zou ik veranderen bij sv Orion: Op zich niets. Iets meer jeugdscheidsrechters erbij zou heel welkom zijn, maar daar werken we hard aan!

Ik wil verder nog kwijt: ‘’Op de middenstip’’ is een leuk concept! Goed bedacht, zo leer je ook Orion-leden wat persoonlijker kennen. :)

Ik pass de bal door naar: Roel Geukemeijer, collega-scheidsrechter