Als je niet gelijk speelt, wint er eentje! (video)

Door Paul 'George' Huismans 18 april 2022

Paasmaandag 18 april 2002, ORION 1 – SV Juliana 1  2 – 0 (0 – 0)

Op een zonovergoten Mariënbosch, met talrijk publiek, wint Orion van onze buren uit Malden, in de volgende opstelling:

Stan Bruijsten, Sjoerd Freriks, Jeroen van de Wetering, Marco Loen, René Willemse, Frenk Wouterse, Jevrin Nunez, Vince Alberts, Noud Jilisen, Sam Huismans en Mick Alberts.

Na blessures van Sjoerd Freriks en Marco Loen vielen Vince Stans en Marvin Thomasia in. Gewisseld werden de moe gestreden Noud Jilisen en Mick Alberts voor Gijs Walthaus en Eddo Nyamsangya in de 60-ste minuut.

In een weinig spraakmakende eerste helft waren de ploegen aan elkaar gewaagd. Kansen en mogelijkheden waren er nauwelijks. Het goed leidende trio had weinig moeite om de wedstrijd excellent te begeleiden.

Er kwam wel eens iemand voor de goal, maar het was allemaal niet noemenswaardig.

In de rust ervaarde ik wel een probleem dat in mijn eigen kroeg niet zal voorkomen. Een Pater Linus werd door de nieuwe crew achter de bar in twee plastic glazen geserveerd, omdat een ‘kumpke’ buiten door een of andere onverlaat niet geschonken mag worden. Zucht!

De tweede helft bracht wel reuring. Juliana had de 0 – 1 kunnen scoren, maar slaagde hierin tweemaal niet. De ballen werden op de lijn gered door René Willemse en Marco Loen. En als je niet scoort dan kan het aan de andere kant wel een keer raak zijn. Tot grote vreugde van het thuispubliek gebeurde dat in de 82e minuut door Marvin Thomasia. De bal viel een keer helemaal goed en dan sta  je zo maar met 1 – 0 voor! En is de wedstrijd beslist. Nog iets later ging Vince Alberts, op zijn kenmerkend manier, weer eens aan de wandel in het 16-meter gebied. En dan is de verdediging meestal te laat. Ook nu weer. Penalty! Een schwalbe kan Vince niet uitvoeren, maar dat hoeft ook niet als je zo onderuit gehaald wordt. Sam Huismans claimde de bal en schoot Orion naar de beslissing in de wedstrijd: 2 – 0.

In korte tijd kan Orion 12 punten bijschrijven en nu naar boven kijken. Al zijn er nu wel veel blessures en een speler die zo nodig naar een bruiloft in Los Angeles moest. Kan dat bijwonen niet digitaal?

Op het terras was het zeer druk en gezellig!

Volgende week speelt Orion uit tegen Longa uit Lichtenvoorde. Daar hebben ze geen ‘kumpkes’, maar gewoon beugels Grolsch. Ik ga mee, maar hoop derhalve op een lift.

Foto's: Rob Koppers:

Videoverslag: Roeland van Gent