3 punten over de streep in openingsduel

Door Harrie van Ooijen 24 september 2018

De openingswedstrijd bleek voor Orion een moeizame. Vooral in de eerste helft werd er slordig gecombineerd en heel veel balverlies geleden. Trainer Jeroen van Haaren gaf na de wedstrijd aan dat er bij de staf en spelers “veel spanning op had gezeten”. Het seizoen is blijkbaar toch met hoge verwachtingen begonnen en de nervositeit stond het onbevangen spelen van een lekkere wedstrijd misschien wel in de weg.

De eerste gevaarlijke aanval liet Orion zien in de 12e minuut. Aanvoerder Niels Weeink brak over rechts uit en zette voor op Noek Beers maar hij schoot over. Noek schoot met links maar had zijn vizier (nog) niet goed gericht. In de 25e minuut scoort AZC uit het niets de 0-1 uit een vrije trap. Orion staat erbij en kijkt ernaar. Orion probeert manmoedig de wedstrijd naar zich toe te trekken maar verzamelt daarbij vooral gele kaarten. De energie is er wel bij de oranje witten maar wordt te ongepolijst ingezet. Orion blijft moeizaam voetballen tot de 46e minuut. Dan wordt er hands gemaakt door een AZC- verdediger en verzilvert Noek Beers de penalty.

Na rust komt aanvaller Robin Rafael in het veld voor aanvoerder en rechterspits Niels Weeink. Orion begint nu vloeiender te combineren en meer druk uit te oefenen op AZC. In de 54e minuut speelt Noek Beers Luuk Langeveld goed vrij maar helaas voor Orion schiet Luuk in het zijnet.

Alex Kwieman die vandaag op Orion’s middenveld een ongelukkige wedstrijd speelde wordt in de 60e minuut vervangen door Vince Stans die Jevrin in de laatste linie vervangt waardoor Jevrin kan opschuiven naar het middenveld. Vince maakt een goed debuut, maar Jevrin zal een tijd later (83e minuut) zijn tweede gele kaart ontvangen.

AZC kan incidenteel alleen gevaar stichten via corners en vrije trappen. Zo ook in de 67e minuut. Een goede trap wordt door Orion-keeper Michiel Kok over het doel gewerkt. In de 73e minuut wordt Luuk Langeveld voor de goal gezet door Robin Rafael maar Luuk heeft bij de balaanname net te weinig controle om deze grote kans te benutten. In de 77e minuut valt de bal uit een Orion-corner voor de voeten van Noek Beers en hij weet wel raad met dit buitenkansje: 2-1 voor Orion. Op basis van het vertoonde spel in de tweede helft is dit verdiend. Naud Bernards krijgt in de 90e minuut zijn tweede gele kaart waardoor Orion met 9 man komt te staan. Verdediger Mitchell Nguyen komt aanvaller Luuk Langeveld vervangen en enkele minuten daarna fluit scheidsrechter Kroesen de wedstrijd af. De eerste overwinning is binnen, ten koste van veel zweet en (figuurlijke) tranen.

Aanstaande zondag speelt Orion in Warnsveld tegen Warnsveldse Boys, één van de debutanten in de tweede klasse I.  Jevrin en Naud zullen geschorst zijn voor die wedstrijd. Dat biedt kansen voor anderen.

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Vince Alberts, Jevrin Nunez, Luuk Langeveld (90 Mitchel Nguyen), Alex Kwieman (60 Vince Stans), Niels Weeink (Robin Rafael), Rene Willemse, Vincent Alberts.

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Mick Alberts, Pim van Limbeek (k).

Foto: Freddy Burgers, AZC Zutphen