3-0 nederlaag met perspectief

Door Jos Roelvink 13 september 2020

De start van Orion in de hoofdklasse tegen titelkandidaat Halsteren was zwaar en de nederlaag niet onverwacht.

Een moeizaam begin van de zijde van Orion leidde al vrij  snel tot de 1-0.  De rappe vleugelaanvaller  Bruno Andrade  (ex Willem 2),  die Jeroen van de Wetering een uiterst lastige middag bezorgde, gaf na een mooie passeerbeweging de bal laag voor in het strafschopgebied.  De spits van Halsteren, Fouad Idabdelhay (ex-NAC, RKC, VFL Osnabrück en Fc Dordrecht), schoot vervolgens de bal beheerst in de verre hoek.

Na een minuut of vijftien begon Orion beter te spelen. Onze jongens kregen meer grip op het spel en er kwamen kleine kansen. Na een klein half uur kwam vleugelspeler Sam Huismans met een mooie actie het strafschopgebied binnen en werd onderuit gehaald. De terecht gegeven penalty bracht ons niet op gelijke hoogte. Op de stip gaf Marco Loen de bal aan Luuk Langeveld, maar Luuk schoot naast. Teleurstellend voor hem, het team en de beperkt aanwezige Orion supporters.

Tien minuten later werd het 2-0. De bij Halsteren op de andere vleugel spelende aanvaller, Jurik Zimmenrmann, ook al zo behendig en snel, gaf op volle snelheid en rennend richting cornervlag een fraaie voorzet en Idabdelhay kopte zijn tweede doelpunt binnen. Het leek of onze centrale verdedigers verrast waren door de voorzet.

Bij de start van de tweede helft kwam Stijn Kruijs voor Luuk. Marco Loen schoof door naar het midden, waardoor Orion met een 3-5-2 variant meer grip probeerde te krijgen.

In de 50e minuut leidde een mooie steekbal van Jevrin Nunez tot een mogelijkheid voor Stijn, maar de keeper en een verdediger waren alert.

Even later werd meermalen slecht wegwerken van de bal Orion noodlottig. Idabdelhay maakte zijn derde doelpunt. Hij schoot de bal onhoudbaar onder onze keeper door.  Wedstrijd gespeeld.

Direct na de 3-0  kwam Donny  (zoon van Edwin) Gorter (en ex-ADO, NAC,  PSV  en AZ)  in het veld. Bij ons kwam Mick Alberts voor Alex Kwieman. Enkele minuten later belandde, na een actie van hem, zijn fraaie boogbal op de lat.

Een kwartier voor tijd kwam Gijs Walthaus in het veld voor Sam. Even later ging Marco weer naar zijn oude plek centraal achterin. De wedstrijd eindigde met een mooie naar binnen draaiende actie van de sterk spelende Noud. Helaas strandde zijn doelpoging op de keeper.

Geel was er voor Stijn en Mick.

De nieuwe jongens in het basisteam: Frenk Wouterse als verdedigende middenvelder, Sam Huismans op de vleugel en Mitchel Nquyen als back speelden een prima wedstrijd tegen een moeilijke tegenstander. Dat geeft vertrouwen en geeft ook aan dat Orion een brede basis heeft voor een hopelijk goed en volledig seizoen.

Opstelling
Michiel Kok (k),  Jeroen van de Wetering, Tim van de Hurk, Marco Loen, Mitchel Nquyen, Frenk Wouterse, Jevrin Nunez, Alex Kwieman, Sam Huismans, Noud Jillesen, Luuk Langeveld