14 okt: Orion-avond met PSV en prof. Bas Bloem

Door Tijs Tummers, voorzitter 24 september 2016

Wekelijks worden Orion sprekers aangeboden, die tegen een passende prijs onze club een onvergetelijke avond zullen gaan bezorgen.

Ik ben er tot nog toe niet heel warm voor gelopen.

Waar ik wel heel enthousiast van word zijn de twee ‘eigen’ sprekers die op vrijdag 14 oktober in ons clubhuis het podium zullen krijgen.

Voor de pauze is dat Bastiaan Riemersma van PSV FUNdament en na de pauze Orion-vader en neuroloog prof. Bas Bloem.

Bastiaan Riemersma

PSV-coördinator Bastiaan Riemersma benaderde SV Orion vorig seizoen om partnerclub te worden van PSV FUNdament, de nieuwe jeugdopleiding (8-12 jaar) van PSV in de regio.

Als Orion zagen we al snel de voordelen voor onze gehele club. Spelers en trainers op alle Orion-niveaus en ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen, de eerste weken dat PSV nu op ons sportpark actief is maken dit ook waar.

De presentatie van Bastiaan Riemersma op 14 oktober kan gelden als de officiële aftrap van onze samenwerking.

Bastiaan zal niet alleen uitleg geven over de nieuw ingeslagen weg van PSV op het gebied van talentherkenning en -ontwikkeling, maar zal tevens met SV Orion het convenant ondertekenen, dat het startsein zal zijn voor een hopelijk lange en vruchtbare samenwerking.

Professor Bas Bloem, die na de pauze het woord krijgt, is als Orion-vader van zoon Douwe geen onbekende, zijn uitgebreide wedstrijdverslagen bereikten binnen Orion al snel cult-status.

Als neuroloog doet Bas Bloem aan de Radboud UMC baanbrekend onderzoek naar Parkinson en andere neurologische bewegingsstoornissen.

Daarnaast heeft Bloem, in 2011 gekozen tot Nijmegenaar van het Jaar, de gave om op een aanstekelijke manier veel aandacht voor deze stoornissen te werven.

Bloem weet op een boeiende en begrijpelijke manier over de gecompliceerde neurologische processen te spreken en is daardoor een graag geziene gast in talkshows als De Wereld Draait Door en RTL Late Night.

Bloem was bovendien in het verleden jeugdinternational volleybal (van de generatie Ron Zwerver) en weet daardoor verrassende paralellen te trekken tussen topsport en topgeneeskunde.

Als ik u tenslotte vertel dat beide ‘Bastiaans’ ook nog eens zeer nieuwsgierig zijn naar elkaars verhaal, dan denk ik dat 14 oktober een heel speciale Orion-avond kan worden.

Een bijzonder affiche, ik kijk er naar uit.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt binnen Orion