0-5 winst Vrouwen 1 in Zeeland

Door Steven Bartels 22 mei 2022

De wekker ging best wel vroeg vanmorgen. Om 6.35u waren 15 speelsters, twee trainers, 1 assistent-scheidsrechter en één supporter (Jopie!) aanwezig op ons Nijmeegse sportpark, om te vertrekken naar Kloosterzande, voor de verre uitwedstrijd tegen Hontenisse. Omdat de wedstrijd werd omgezet in winst, was het een leuke en leerzame trip. Het laatste vooral vanwege de quiz en de karaoke tijdens de terugreis. Maar nu eerst het voetbal.

Kansen creëren: weer heel goed gelukt. Corners afdwingen: stuk of 18. Op de hoekschoppen was deze week nog speciaal getraind, dus dat kwam goed uit. Maar we zijn nog net niet uitgeleerd; er werd niet uit gescoord. Latje trappen: 3 stuks. Paal: 2 keer raak. Orion bestookte, ondanks het warme drukkende weer, het doel van Hontenisse fel in de eerste helft. Meerdere combinaties door het centrum van de Zeeuwse verdediging leidde tot goede kansen. Een kort overzicht. In de 7e minuut knalt Fien van der Borgh, na een geblokt schot van Lotte Wijers, de bal op de vuisten van de keepster. In de 12e minuut schiet Nena Hopmans van de rand van de 16-meter recht op de keeper. In de 14e minuut een een-twee tussen Jip Huisman en Nena door het centrum, schot net naast. In de 17e minuut loopt Fien bij de tweede paal een voorzet van Robin Schrooten net over het doel. Robin schiet van net buiten de 16-meter anderhalve meter naast. In de 25e minuut knalt Jip de bal hard halfhoog in de korte hoek; de keepster verwerkt de bal goed tot corner. In de 29e minuut: Julie Harts raakt de lat met een afstandsschot. In de 30e minuut schiet rechtsback Yasmin Bakker de bal onderkant lat. In de 35e minuut redt de keepster van Hontenisse opnieuw; een harde lage vrije trap van Fien tikt ze net naast de paal. In de 40e minuut krult Lotte Wijers de bal op de lat. En ten slotte (dit is geen uitputtende opsomming trouwens) kopt Robin de bal op de paal in de 42e minuut. Werd er dan helemaal niet gescoord in de eerste helft? Jawel, toch. Orion kwam ergens onderweg, in de 27e minuut, op voorsprong door een doelpunt van Fien van der Borgh, met een assist van Jip en een pre-assist van Janneke Bexkens. 0-1 bij rust. Na rust wordt gelukkig snel de voorsprong verdubbeld. Nena werkt een voorzet van Jip keurig af. En dan blijkt dat je niet voor niets ook een keeper meeneemt naar Zeeland. Suze Meijer redt geweldig in een 1:1 op de uitgebroken sterke spits van Hontenisse. Dat het gat met nog een half uur te spelen 2 doelpunten blijft, is van groot belang. Daarna pakt Orion de draad weer op. Na ongeveer 27 minuten komt Fien door op rechts, de voorzet wordt 'weggewerkt' in het gezicht van Julie, wat een slimme assist blijkt te zijn: Imke Janssen zet Orion op 0-3. In de 77e minuut gaan de spits van Hontenisse en Suze op herhaling, met dezelfde uitkomst. Onze keepster is de beste. Julie weet, na een tijdje droog te hebben gestaan, het doel ook weer te vinden. Van 22,5 meter scoort ze met een hard laag schot met een stuitje erin. Imke Janssen, midden in haar eindexamen, rondt daarna nog met de kop een voorzet van Nena af. Al bij al een prettige 0-5 zege.

De terugreis is daarna natuurlijk een klein feestje. De feestvreugde werd verhoogd door de mooie quiz (inclusief karaoke) die Jip en Suze hadden voorbereid. Kennis over privékwesties van speelsters en begeleiding was een must om mee te dingen naar de hoofdprijs. Wie het allemaal nog niet wist, weet het nu. Terechte winnaars waren Eva, Fenne en Steven Bexkens, die een overtuigende versie van 'Nijmegen' van Ronnie Ruysdael neerzetten.