Lijdt Orion een hoopvolle nederlaag? (+video)

Door Harrie van Ooijen 22 september 2019

Na afloop van de openingswedstrijd tegen Rohda Raalte in de 1e klasse E heerste er geen gedeprimeerde stemming binnen het  Orion-kamp. Men had min of meer op gelijkwaardig niveau gespeeld tegen een ploeg die algemeen geldt als een van de belangrijkste kampioenskandidaten in de eerste klasse. Orion begon aan de wedstrijd zonder de al lang afwezige spelmaker Vince Alberts en de linkerspits Luuk Langeveld die zich vlak voor wedstrijdbegin moest afmelden met darmproblemen. Daarom begon reserve Marvin Thomasia als basisspeler. Ook centrumspits Noek Beers, terug komend van een blessure, startte op de reservebank en betrad pas 10 minuten voor tijd de grasmat.

In het eerste half uur speelde het spel zich vooral op de Orion-helft af. Orion leek onder de indruk. Rohda probeerde vooral met steekballen een aanvaller vrij voor de goal te zetten maar dat lukte slechts één keer, waarna Orion-keeper Michiel Kok voortreffelijk redde. Zeker 10 keer verdedigde Orion zich zeer succesvol met de buitenspelval. Vooral onafhankelijk KNVB-assistent- scheidsrechter Winkel had het druk met die buitenspelval die zeer secuur gehanteerd werd door de Orion-verdediging. Na de 30e minuut voetbalde Orion zich onder de druk van de Raaltenaren uit. Vlak voor rust zette Orion over rechts een mooie aanval op. De voorzet werd uiteindelijk gedaan op Marvin Thomasia die de bal helaas overschoot

Na rust verplaatst het spel zich meer gelijk over beide speelhelften. Maar ook dan is het voor beide doelen vrij rustig. Tot de 71e minuut. Dan wordt een weggekopte bal vanuit het Orion-doel door Rohda’s gevaarlijke aanvaller Sven Dikkers in de uiterste hoek gekopt.

Rond de 80e minuut worden Marvin Thomasia, Tim van den Hurk en Mick Alberts gewisseld. De verse krachten Giacomo Mazzolni, Luuk van der Werf en Noek Beers komen dan binnen de lijnen. Noek levert nog een goed schot op doel af maar dat is een prooi voor de Rohda-keeper. Na 90 minuten staat Orion met lege handen, maar misschien moet de voorlopige conclusie wel zijn dat Orion, gehandicapt in de voorste linie, een hoopvolle nederlaag heeft geleden tegen een sterke tegenstander.

Aan Orion-kant waren vandaag middenvelders Alex Kwieman en Jevrin Nunez hardwerkende uitblinkers, evenals keeper Michiel Kok die een foutloze wedstrijd keepte.

Er is dus alle reden om as. zondag 29 september de ploeg te komen aanmoedigen in Hengelo (Ov.) wanneer Orion speelt tegen Tubantia, dat vandaag met 4-1 verloor van Bemmel SC.

Samenvatting door Rohda Raalte:

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Jevrin Nunez,  Alex Kwieman, Tim van den Hurk, Mick Alberts, Noud Jilesen, Naud Bernards

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Pim van Limbeek (k).

De foto (van Rob Koppers) stamt uit een wedstrijd in het vorige seizoen.