Nachtkaars

Feijenoord supporter ben je niet voor je plezier. Daar komt zo veel leed en tragiek bij kijken dat zelfs de beste Hollywood script schrijvers het nauwelijks kunnen verzinnen. Zelfs een ontspannend potje Orion - Union kan daar niet tegen op.

De seizoensfinale voor de JO-15 had nauwelijks een mooier affiche kunnen zijn: Orion - Union. Weliswaar om des keizers baard, want vóóraf was al duidelijk dat Orion boven de wester-buren zou eindigen. Dat Union graag revanche wilde nemen voor de spectaculaire puntendiefstal uit de heenwedstrijd was al duidelijk. Toch werd deze pot ook door Orion bijzonder serieus genomen: de optie om te loten voor positie, en er een soort feestwedstrijd van te maken, werd door de hele spelersgroep verworpen. (Het feit dat Scott in de voorhoede begon was dan ook geen gevolg van een slecht uitgepakte loting, maar een bewuste tactische keuze!)

Het werd al vrij snel duidelijk dat Orion teruguit moest. Union was feller, en agressiever in de duels. Toen de eerste storm ging liggen, kwamen er wel wat speldenprikjes, maar de thuisploeg speelde zelden dominant. Hoogtepunt van de eerste helft was een poging tot diefstal van Mark, die een vrije trap via de binnenkant paal prachtig binnen-krulde. De rust in met een 1-0 voorsprong!

Ook voor het geniale coachingsduo Niels en Erik bleek er vandaag weinig eer te behalen. Het beeld ná rust was zo mogelijk nóg matiger. In de openingsfase van de tweede helft had Hein nog een hele batterij engeltjes op de lat zitten, maar toen die twee keer geraakt waren, zochten die ook een veiliger heenkomen, en liep Union uit naar een verdiende 1-3 overwinning. Niet opmerkelijk dat de defensief ingestelde Orion spelers nog relatief de beste prestatie leverden. Teun, Siebe, en Idris bléven buffelen en hun duels aangaan. Vandaar voor hen de eervolle vermelding!

En zo eindigde een kleurrijk seizoen in de top van de middenmoot op een anonieme vijfde plaats, tussen Achilles en Union. Toch een beetje een nachtkaars……