Buikgevoel

Een buikgevoel is de sensatie dat je iets niet kunt duiden, maar toch een onverklaarbare gedachte hebt hoe iets zal aflopen. Veel emotie, maar een snufje verstandelijk denken is er altijd wel bij. Bijvoorbeeld welk resultaat een wedstrijd van Orion O15 gaat opleveren. Een onderbuikgevoel houdt in dat alle bloed uit de hersenen is verdwenen, en zich heeft verplaats naar lagere regionen. Het gaat hier uitsluitend nog om emotie. De ratio of rede is volkomen buitenspel geplaatst. Bijvoorbeeld het gedrag van de Amerikaanse kiezer die tegen de verwachtingen in hun nieuwe alfa-mannetje kiezen. Verstandelijk gezien weet je een ding zeker: elke blanke man aan die kant van de plas heeft een migratie-achtergrond; want de oorspronkelijk bewoners zijn keurig verjaagd en afgemaakt of opgesloten in reservaten. Toch regeert de angst voor migratie de stemknoppen. Theoretisch rationeel bestaat de bevolking voor de helft uit vrouwen. Als je die tot op het bot beledigt en uitsluitend het aanrecht en het vermogen tot seksuele handelingen gunt, gaan die zeker niet op je stemmen. Toch?? Ieder populus (=volk) krijgt de leider die het verdient. Het lijkt dat populisme de tijdsgeest regeert. Na Brexit, en Trump: waar eindigt het? Geen garanties dat er in Nederland geen bleek gecoiffeerde kaketoe aan de macht komt…. zegt mijn buikgevoel….

In een tijd waar het veiliger is om naar een voetbalwedstrijd te gaan, dan naar een Sinterklaas-intocht, viel de keuze op verplaatsing per fiets naar de club van de vakbonden, of zoals de naam al zegt: Union.  Een blik op de bank veroorzaakte toch een schrikreactie: Bas, Fenne, Idris zonder voetbalschoenen? Gelukkig bleek het niet om werkweigering te gaan, maar om een stel ouderwetse blessures. Na aanvankelijk een gelijkwaardige strijd werd Union snel de dominante partij. Jorn kwam letterlijk handen en voeten tekort, en zijn tegenstander bleek ook dol op een regelmatig potje vrij worstelen. Union wisselde kleine mogelijkheden af met grote kansen, maar wist het net niet te vinden. Orion kon daar bar weinig tegenover stellen: Een afstandschot van Scott, een mooie voorzet van Mark op Mats, maar die kon niet meer dan een rollertje produceren. De 0-0 ruststand was wonderbaarlijk. Een 3-0 achterstand zou een betere afspiegeling zijn geweest. In het begin van de tweede helft werd de wedstrijd op zijn kop gezet. Kopbal van Mark na een corner betekende 0-1. En er ontstond geloof: Orion kwam beter in het spel. Een schot van Mees werd onschadelijk gemaakt, en Jim, op leenbasis van de C2 kon zijn prima invalbeurt bijna bekronen na een technisch prachtig schot, maar de keeper maakte een voortreffelijke safe. Er kwam nog wel een slotoffensief, maar dat leverde alleen een (terecht) afgekeurde goal op. Gewonnen!

Het zou niemand verbazen als er Union supporters naar het politiebureau zouden gaan om aangifte te doen wegens diefstal: Van drie punten. Het gaat echter niet om het totaal aantal stemmen (kansen), maar om het aantal kiesmannen!(doelpunten). Eervolle vermelding voor Hein: voor de hele performance behalve een paar dubieuze spelhervattingen! Beloning voor de spelers middels een terugweg langs "The Donald" voor een verdiende traktatie!

reacties welkom op: twanvanoss@gmail.com