Alzheimer in Aalten??

Het is meestal niet erg kies om grappig te willen zijn ten koste van een serieuze hersen-aandoening. Wie echter de wedstrijd AZSV - Orion gezien heeft, zou wensen dat deze pot niet in het geheugen gebrand wordt!

Vooraf hing er nog een sfeertje in de groep, van te wassen varkentjes, en dubbele-cijfer-uitslagen op bezoek in Aalten, en het was voor de staf al moeilijk genoeg om het team scherp te houden. Zeker met alle discussies naar aanleiding van een Zembla uitzending waarin bleek dat de gezamenlijke autobanden fabrikanten als Michelin, Continental, Goodyear en Pirelli hun gemalen afvalgranulaat als een soort "leukemie-korrels" over de talloze kunstgrasvelden in Nederland hadden uitgestrooid……

Als een Orkaan Matthew in een glas water stortten alle overheden en media zich samen met bezorgde ouders op de heikele kwestie. Voorlopig advies is typisch nuchter Hollands: douchen na het sporten! (En verder benoemen we een goed betaalde onderzoekscommissie onder leiding van een bijna uit-gerangeerde politicus die eind volgend jaar gaat rapporteren dat er eigenlijk toch niets aan de hand is.... ook typisch Nederlands.)

De wedstrijd zelf was abominabel. Alsof er sprake was van een collectieve geheugenstoornis: ze vergaten te voetballen. Wild. Ongecontroleerd. Solistisch. Het deed pijn aan de ogen. Coach Erik en gelegenheids-assistente Fenne werden er bijna wanhopig van. Hoogtepuntje uit de eerste helft was, dat na storen van Filippo balverlies leidde tot een prachtige boogbal van Govert: onderkant lat en geen doelpunt. Misschien wel mooier dan een doelpunt. Rust met een brilstand. In aanloop naar het gepland Oktober-feest in de kantine van AZSV kon de polonaise in de kleedkamer van de Aaltenaren alvast beginnen: ze hadden dit jaar nog nooit met 0-0 de rust gehaald!

De stemming bij de Nijmegenaren in de kleedkamer was beduidend anders. Gelukkig ging het in de tweede helft een ietsiepietsie beter. Na een schrikmomentje waarbij de rechtsbuiten alleen op de foutloze Hein af stormde, werd Orion echt de baas op het veld. (Die andere leidsman met fluit verdiende die titel nauwelijks: meest matige en minst objectieve arbiter dit seizoen tot nu toe.)       Na een voorzet van Mark kopte Bas uiteindelijk de verlossende 0-1 binnen. Het eindsignaal voelde ook voor het publiek als de bevrijding van een teleurstellend schouwspel. Wedstrijd maar gewoon snel vergeten!

Eervolle vermelding voor Scott, ondanks een minder goede eerste helft: voor het onschadelijk maken van drie dreigende situaties: keurig in de kiem gesmoord vóórdat Hein in actie moest komen!

Door uitslagen bij andere wedstrijden bleek dat Orion nu van plaats vijf naar plaats twee gestegen is! Alsof slecht spel nog beloond wordt ook….. maar dat is scorebord journalistiek….

twanvanoss@gmail.com