Zeperd op Marienbosch: 1-7.

Door Harrie van Ooijen 16 oktober 2016

Was Longa '30 nou zo goed of Orion zo slecht? Nou, Longa was in ieder geval beter....

En de dag begon nog wel zo veelbelovend: prachtig voetbalweer: Orion 2 versloeg Achilles ’12 2 met 8-1, en pupil van de week Timo Willemse scoorde een mooi doelpunt voorafgaand aan de echte wedstrijd. Enig smetje bij aanvang van de wedstrijd was het ontbreken van de geblesseerde Orion-middenvelder Vince Alberts. In de derde minuut zette Marco Loen linkeraanvaller Noud Jilesen bijna voor het doel. Helaas kon Noud de bal net niet genoeg controleren en in kansrijke positie op doel schieten. In de eerste tien miuten tastten beide ploegen elkaar af en vielen er weinig doelrijpe kansen te noteren. Vanaf de 15e minuut ongeveer begon Orion de overhand te krijgen. Het heerste op het middenveld en begon meer druk op de Longa-verdediging uit te oefenen. In de 17e minuut kon Marco Loen net niet genoeg zijn voet onder de bal krijgen om de Longa-doelman te verschalken. Een minuut later gaf dezelfde Marco Loen met buitenkantje links een geweldig indraaiende voorzet. Helaas was die niet besteed aan de Orion voorwaartsen. Tot dan toe was Longa niet gevaarlijk geweest. Het was wel duidelijk dat linkerspits Freek Heinsbroek van Longa een linkmiechel is (een zeer gehaaide en gevaarlijke speler). Maar ook hij kon tot  dan toe nog geen potten breken. Als een donderslag bij heldere hemel scoorde Longa in de 30e minuut de 0-1. De bal werd eerst twee keer ingeschoten maar gestopt door Orion-keeper Stan Bruijsten maar bij de derde inzet moest hij capituleren. Orion moest van de schrik bekomen en probeerde terug te schakelen, Maar in de 42e minuut lag de tweede in het Orion-netje: door massale miscommunicatie kreeg Orion de bal maar niet weg uit haar zestien-meter gebied en toen kon uiteindelijk een Longa-speler de bal met succes inschieten. Orion ging met een 2-0 achterstand de kleedkamer in. Dat was niet een correcte weergave van het wedstrijdbeeld, hoe dan ook erg geflatteerd.

In de tweede helft zou het uit de hand gaan lopen, vanuit Orion-perspectief. Het Orion-team was geen schim meer van wat het de grootste delen van de eerste helft had laten zien.  Toen eenmaal in de 46e minuut de 3-0 was aangetekend, na ongelukkig uitverdedigen van de Orion-defensie, gingen de hoofden hangen bij Orion en werd nog zichtbaarder dat er momenteel weinig teamvertrouwen en ook weinig spelvreugde te bespeuren is binnen de Orion-geledingen. Wisselvalligheid is troef. Vorige week nog een redelijke wedstrijd in Tubbergen waar Orion had kunnen en moeten winnen. Vandaag een complete offday. Terwijl er een Orion-team in het veld staat dat voor 95% identiek is aan het team dat vorig jaar tweede werd. Mysteries in de sport…..wie kan het uitleggen? Het wordt een flinke puzzle en kluif voor spelers en staf om de negatieve spiraal om te buigen. We hebben nog twee ijzers in het vuur: in de winterstop is er traditiegetrouw een inspirerend teamuitje dat al enkele jaren is uitgemond in een succesvolle tweede seizoenshelft.

Orion liet tussen de 60e en 90e minuut nog verschillende steken vallen die in vier gevallen tot een Longa-doelpunt leidden. Het Orion-doelpunt viel rond de 80e minuut en kwam van de voet van invaller Erik Bruijsten. Hij stond aan het eind van een goed uitgespeelde  Orion-aanval, opgezet door Jeroen Bardoek en Marco Loen. Er werd ook nog een Orion-doelpunt geannuleerd omdat de Longa-keeper onreglementair zou zijn aangevallen in het 5-meter-gebied.

Het antwoord op mijn startvraag luidt nu: Longa’30 was beter, vooral in het benutten van de mogelijkheden die werden geboden door Orion. En zij beschikten vandaag over Freek Heinsbroek, de beste man van het veld.

Gevraagd om zijn reactie  gaf Orion-trainer Gila Idrissi aan dat Orion vandaag ver onder haar potentiële niveau speelde en dat de redenen vooral van mentale aard zijn. Er is weinig vertrouwen binnen het team en er zijn momenteel geen spelers die het team op sleeptouw nemen. Maar een probleem benoemen is wat anders dan het probleem aanpakken en oplossen. Direct na afloop van de wedstrijd ging Idrissi bij zijn spelers in de dugout zitten om terug te kijken op de wedstrijd. Niet om al te analyseren maar om deze grote klap te verwerken: “dinsdag beginnen we met praten waarbij ieders inbreng gevraagd wordt en gewenst is, daarna gaan we hard trainen en donderdag bekeren we tegen sc Millingen. Volgend weekend hebben we vrij en over twee weken uit tegen Quick’88”.

Orion speelde met de volgende spelers:
Marco Loen (a), Maeciano de Zeeuw, Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers, Rene Willemse, Vince van Gelder,  Luuk D’hooghe (73 Erik Bruijsten), Noud Jilesen (73 Youri Kiriwenno), Jevrin Nunez (46 Jasper de Ruiter) Rene Willemse, en Stan Bruijsten (k).