SV Orion - SML: genieten geblazen + VIDEO

Door John Brits 15 oktober 2017

Toen Harrie van Ooijen mij vroeg het verslag te schrijven van onze wedstrijd tegen SML, hapte ik onmiddellijk toe: in mijn jeugd woonde ik in de Arnhemse wijk Lombok, het bolwerk van SML. Hier was de club opgericht, maar ik was nu eenmaal katholiek opgevoed en werd dus lid van de keurige Roomsch Katholieke Voetbal Vereniging ‘Volharding Doet Zegevieren’.

Sport Maakt Lenig was de officiële naam, maar wij spraken meestal over Steeds Maar Lager. Ik zal jullie de namen, die de SML-ers voor mijn cluppie VDZ hadden besparen. Mooie vraag voor de Orion-quiz.

Orion – SML begon op Mariënbosch onder ideale omstandigheden: het zonnetje scheen en een mooiere herfstdag kun je je niet voorstellen. Orion begon met twee wijzigingen in vergelijking met de opstelling van de afgelopen weken. Jevrin (geblesseerd) en Mitchel Nguyen deden niet mee en werden vervangen door Vince van Gelder en Coen Hofs.

We pakken meteen het ritme van de afgelopen weken op en gaan volop in de aanval. Dit resulteert in een aantal kansen: in de vijfde minuut speelt  Niels de bal iets te ver voor zich uit, twee minuten later schiet Sander in kansrijke positie net over. Niels profiteert even later bijna van een slechte terugspeelbal, maar hij schiet tegen de uitgelopen keeper op. Wellicht had hij hem beter kunnen omspelen, maar stuurlui langs de kant denken het altijd beter te zien. Meteen daarna doet Niels zich wederom gelden: hij hindert de keeper zodanig dat deze de bal knullig wegschiet, in de voeten van Vince Alberts, die van grote afstand het lege doel zoekt: helaas net aan de verkeerde kant van de paal.

SML stelt daar geen enkele kans tegenover en de wetten der logica voorspellen dat het een keer raak moet zijn. En inderdaad: in de 19e minuut kopt Idi een prima voorzet van Niels onberispelijk in: 1-0. Drie minuten later dezelfde hoofdrolspelers, maar nu kan Idi net niet de voorzet van Niels verzilveren. Idi scoort nog een keer, maar als enige op en buiten het veld heeft hij niet in de gaten dat hij de bal met de hand meenam.

Tot de rust blijft Orion de bovenliggende partij, maar na de hervatting laat ook SML zich gelden. In de 51e minuut resulteert dit in een enorme kans. Gelukkig wordt deze over gekopt. Twee minuten later levert Idi een splijtende pass af op Roel, die heel beheerst de linker hoek uitkiest: 2-0.

En we gaan door: Idi schiet nipt over, een knal van Vince Alberts wordt door de keeper gered, waarna Niels de rebound mist. Dan ontstaat een status quo: Orion hoeft niet meer en SML heeft te weinig kwaliteit om het de onzen moeilijk te maken. In de 73e minuut wordt Sander vervangen door Davey. Roel zakt een linie terug en Davey gaat rechtsbuiten spelen. Voordat hij tot grote daden komt, krijgt SML de tweede kans van de wedstrijd. Stan kan een mooi schot maar gedeeltelijk pareren, waarna een SML-er de bal over de lijn werkt: 2-1.

Inmiddels is het de 79e minuut, maar drie minuten later is het aan de andere kant weer raak: Davey gaat sterk door op rechts, zijn voorzet bereikt Niels, die simpel inschiet. Niels krijgt dan een terechte publiekswissel. Hij is echt een enorme aanwinst voor Orion: sterk aan de bal, supersnel en hij werkt zo hard dat zijn voorbeeld navolging krijgt.

Vlak voor tijd breekt SML nog een keer door, maar Stan brengt op fraaie wijze redding. In de laatste minuut stuurt Coen, die ook voortreffelijk speelt, Davey weg. Diens voorzet bereikt dit keer Idi, die beheerst afrondt.

Een zeer terechte overwinning van een ploeg die spelvreugde uitstraalt. En ook de neutrale toeschouwer moet hebben genoten, niet alleen van het weer maar ook van de fraaie combinaties die hij heeft kunnen aanschouwen.

De opstelling: Stan, René, Jeroen, Luuk, Coen, Vince vG, Vince A, Sander (73 Davey), Idi, Niels (84 Erik), Roel.

De doelpunten: