Slechte voortekenen geven Orion vleugels

Door John Brits 17 april 2017

De voortekenen waren niet erg hoopgevend. Noud en Jevrin waren beide geschorst, Luuk Akkers op wereldreis, Vincent Pessanha geblesseerd en Marco Loen voor zijn werk naar Curaςao. Gelukkig had Marco zijn zwager Tim Vonk, in de thuiswedstrijd nog de producent van het enige doelpunt, ervan overtuigd dat het voor Tim van groot belang was hem naar Curaςao te vergezellen. Marco was zelfs nog verder gegaan: hij had Linda, zijn vriendin opdracht gegeven haar andere broer, Rob, mee te nemen op haar trip naar IJsland, zodat ook Bemmel  redelijk gekortwiekt aan de wedstrijd begon.

Voor mij zijn de wedstrijden tegen Bemmel altijd een feest van herkenning: ik ben 37 jaar werkzaam geweest aan het Over Betuwe College en ontmoet altijd zeer veel ex-leerlingen. Zo ook nu weer: nauwelijks had ik de kantine betreden, of ik werd omringd door oude bekenden, die mij onmiddellijk voorzagen met pils voor de ene hand en snacks voor de andere. Het bleek niet het enige cadeautje dat we deze middag van Bemmel mochten ontvangen.

Met Fabian Kleemans en Niels Weeink in de basis begonnen wij het lastige karwei tegen de nummer drie van de ranglijst. Fabian had vorige week tegen Longa al zijn debuut gemaakt, voor Niels was het vanmiddag de eerste confrontatie in Orion 1. Normaal komt hij uit in het vierde en voor deze gelegenheid had hij een groot aantal teamgenoten meegebracht die het toch al grote aantal Orion-toeschouwers op een nog groter plan tilden.

Bemmel begon de wedstrijd zeker niet met het mes tussen de tanden: de gedrevenheid, waarmee ze ons de laatste jaren bestreden, was ver te zoeken en het was duidelijk dat de spelers zich spaarden voor de nacompetitie. Dat wil niet zeggen dat ze de wil niet hadden om te winnen, maar het gevoel dat hier iets te halen was, gaf de onzen extra krachten. Dat resulteerde in de 17e minuut in een fraaie combinatie met als voorlaatst station Jeroen Bardoel, die Marco Kooijmans in staat stelde met een fraaie schuiver de 0-1 aan te tekenen. Helaas was het voor de pauze al weer gelijk: Jorn de Reus scoorde in de 39e minuut na een dieptepass met een fraaie lob de gelijkmaker. Maar toen bleek dat we vanmiddag meer veerkracht hadden dan onze tegenstander: via een 1-2 met een Bemmelnaar scoorde René Willemse overtuigend, jawel, de 1-2.

In de tweede helft bleven we de betere ploeg en dat resulteerde in de 1-3 van Niels: hij liep door na een pass die iets te scherp was. De keeper stopte de bal, maar viel knullig achterover, waarna Niels de bal in het lege doel kon lopen. René scoorde nog een keer in buitenspelpositie, waarna de scheidsrechter hem op een gele kaart trakteerde. René protesteerde nog, maar zijn excuus dat hij door het enorme gejoel op de tribune het fluitsignaal niet had gehoord, vond geen genade bij de man in het groen.

Al met al een zeer nuttige overwinning, waardoor we aansluiting houden bij de andere ploegen onderin. Een overwinning volgende week thuis tegen Rigtersbleek kan het degradatiespook op afstand houden. Zorg dat je er bij bent!

De opstelling: Stan Bruijsten, Fabian Kleemans, Vince van Gelder, Jeroen vd Wetering, Marco Kooijmans, René Willemse, Vincent Albers, Carlo Schoorl, Jeroen Bardoel (46 Davy van Duinen), Jasper de Ruiter (77 Sean Veldhuizen), Niels Weeink (78 Rik Jansen)