Samenwerking tussen SV Orion en PSV

Door onze verslaggever 23 mei 2016

PSV gaat voor volgend jaar een samenwerking aan met SV Orion.

Orion-voorzitter Tijs Tummers en Hoofd Jeugdopleiding Maarten van Helvoirt bezegelden vanavond in het Philips-stadion de overeenkomst.

Sportpark Mariënbosch wordt volgend seizoen op maandag en donderdag de locatie voor de trainingen van PSV Fundament Nijmegen Onder9 en Onder10, op woensdag spelen deze PSV-teams een oefenwedstrijd.

Tummers en Van Helvoirt zijn er van overtuigd dat alleen al de wekelijkse aanwezigheid van de PSV-talenten stimulerend zal werken voor de Orion-jeugd.

Bovendien zullen Orion-teams geregeld uitgedaagd worden voor een wedstrijdje tegen een  (iets jonger) PSV FUNdament- team. Of voor een drieluikje, waarbij door PSV ook nog een derde aansprekende tegenstander zal worden uitgenodigd.

Ook voor de trainers van Orion is de komst van PSV FUNdament aantrekkelijk.

Van Helvoirt: “Zie het als een soort Train-de-Trainer Plus. Orion-trainers – van selectieteams én breedteteams - kunnen altijd meelopen met de trainingen en om uitleg vragen.”

Bovendien zal PSV drie keer per seizoen een clinic voor Orion organiseren. Ook zal Toon Gerbrands voor Orion een van zijn befaamde inspirerende lezingen komen geven.

Daarnaast zal de Orion-jeugd de kans krijgen om de Herdgang te bezoeken of een bekerwedstrijd van PSV te bekijken, wordt er jaarlijks een gesigneerd PSV-shirt onder de Orion-jeugd verloot, krijgen Orion-leden korting in de PSV fan-store en kunnen F-teams van Orion meedoen aan het Phoxy-voetbaltoernooi op de Herdgang.

Tummers: ‘Natuurlijk hebben we bij de inpassing van PSV Fundament en hun trainingstijden nauwkeurig overleg gevoerd met onze Jeugdcommissie, zodat het nergens ten koste gaat van de Orion-jeugd.”

Voor de zaterdag heeft Orion bijvoorbeeld aangegeven dat er dan echt geen plaats is voor de competitiewedstrijden van PSV Fundament. Die wedstrijden speelt PSV nu op de Herdgang.

Tummers: “PSV is onder de indruk van de organisatie en de accommodatie bij SV Orion en de manier waarop wij met de jeugd omgaan. Dat past bij elkaar. Ze gaan volgens de praktische richtlijnen die we samen hebben opgesteld met Orion meedraaien. We zijn ervan overtuigd dat we allebei ons voordeel uit de samenwerking kunnen halen.”

Twee jaar geleden startte PSV op initiatief van Hoofd Opleidingen Art Langeler volgens een geheel nieuwe filosofie het FUNdament project.

Niet zonder reden staan de letters FUN met hoofdletters geschreven. De trainingen moeten volgens PSV-coördinator Bastiaan Riemersma ‘een feestje‘ zijn.

Ook wilde PSV af van de jaarlijkse selectieprocedure, waardoor de spelers zich vrij kunnen ontwikkelen zonder de voortdurende angst om af te vallen.

Wie geselecteerd is voor PSV FUNdament O9 mag gegarandeerd vier jaar lang de opleiding volgen tot en met O12. Door de talenten in de eigen omgeving te laten trainen grijpt PSV ook zo min mogelijk in in een normale basisschoolperiode.

Nadat spelers op jonge leeftijd geselecteerd zijn voor PSV Fundament O9 staat de groep dus voor de volgende vier jaar vast en scout PSV dus ook niet meer in de leeftijd 8 tot 12 jaar.

Behalve bij SV Orion in Nijmegen heeft PSV volgend seizoen ook FUNdament-teams trainen bij VVV Venlo, Fortuna Sittard, Helmond Sport, op de eigen Herdgang, bij VV Gilze en in België bij Wilrijk-Beerschot.

Voorzitter Tijs Tummers: ‘De hele opzet spreekt ons erg aan. PSV loopt voorop, ik ben ervan overtuigd dat veel ideeën breed overgenomen zullen worden.”

Zo wordt bij de jongste groepen geen score bijgehouden, ook is er geen ranglijst. Bij de jongste jeugd zijn er geen scheidsrechters. Spelers hebben bovendien geen vaste positie.

Tummers: “De linksback speelt over drie weken een tijdje rechtsbuiten en de keeper staat ook wel eens in de spits. Daar leren ze het meeste van, vindt men bij PSV, een vaste positie wordt pas later van belang.”

De talentjes van PSV-FUNdament worden zeker niet in de watten gelegd. Na de trainingen wordt geen doeltje of pilon door de trainers zelf gedragen, de spelers zijn verantwoordelijk voor het materiaal.

Behalve op kunstgras en gewoon gras wordt ook geregeld op de parkeerplaats getraind: zo ontwikkel je het beste je techniek, is de overtuiging bij PSV.

De velden en de teams zijn ook een stuk kleiner dan nu in de KNVB-competities gebruikelijk is.

Van Helvoirt: “Het is allemaal heel explosief en intensief: actie-scoren-omdraaien-en-verder-voetballen. Ze hebben niet eens tijd om de score bij te houden.”

Tummers: “Door de samenwerking zitten we nu op de eerste rij bij kennisoverdracht. Neem zo iets als talentherkenning:  het merendeel van geselecteerde spelers – bij PSV maar ook bij Orion - is geboren in de eerste vijf maanden van het jaar. Die spelers zijn fysiek verder en daardoor kom je in competities qua resultaat beter voor de dag. Maar is dat wel fair en slim? Mis je zo op de lange duur geen talenten? Daar gaat PSV nu samen met de HAN onderzoek naar doen. Zoiets is voor ons natuurlijk ook heel interessant.”

Van Helvoirt: "De visie van FUNdament komt mooi overeen met onze eigen ambitie: een uitstekende voetbalopleiding in een pedagogisch goed klimaat."

PSV Fundament traint volgend seizoen op maandag en donderdag van 16.30 uur tot 18.00 uur en speelt op woensdagmiddag om 16.30 uur een oefenwedstrijd, bij Orion dan wel op het veld van de tegenpartij.