Orion in het schijnsel van de rode lantaarn

Door Harrie van Ooijen 9 april 2017

Orion moest het vandaag stellen zonder Marco Loen, aanvoerder en spelbepaler. Verder startte Jasper de Ruiter op de bank. Vincent Alberts daarentegen was hersteld van een zware blessure, opgelopen in de wedstrijd tegen de Zweef. Het belang van de wedstrijd was evident: Longa had 3 punten meer dan Orion en winst zou Orion uit de directe gevarenzone hebben kunnen brengen. Die winst heeft helaas nooit echt in het verschiet gelegen. Het verhaal van deze wedstrijd is gauw verteld. Orion voetbalde gelijkwaardig mee maar creëerde nauwelijks mogelijkheden. Tot de 16 mtr. was het spel regelmatig veelbelovend maar eenmaal daar aangekomen verzandde de boel. Defensief liet het een tweetal keren forse steken vallen waardoor Longa in het zadel geholpen werd. Toch was het Orion dat in de 5e minuut als eerste een gevaarlijke aanval opzette. Rechtsback Jevrin Nunez gaf een prima lange pass op Jeroen Bardoel die de bal goed aannam en op doel schoot. De keeper pareerde het schot. In de 13e minuut was het voor het eerst raak. Een voorzet werd beroerd weggewerkt door de Orion-defensie waarna Wiegerinck vanaf één meter de bal in het doel kon plaatsen. Tot de rust golfde het spel op en neer zonder noemenswaardige hoogtepunten.

Na rust kwam Jasper de Ruiter Vincent Pessanha vervangen. Dit versterkte in ieder geval Orion’s sterkte op het middenveld, maar offensief kon ook Jasper geen lans breken. In de 54e minuut verving Erik Bruijsten de andere aanvaller Davy van Duinen. In de 60e werd om twijfelachtige redenen een vrije trap toegekend aan Longa. De bal lag net buiten het strafschopgebied en werd fantastisch in de bovenhoek gekruld door Kemperman. Orion stond met 2-0 achter maar dat was een geflatteerde stand. Enige minuten werd een slordig uitverdedigde bal binnen geknald door de net daarvoor ingevallen Tom Ikink. Daarmee werd Longa, gezien het spelbeeld, wel een erg ruime overwinning in de schoot geworpen. In de 73e minuut maakte Fabian Kleemans zijn debuut bij Orion 1. Hij verving Noud Jilesen, die vandaag weer hard werkte maar weinig kon afdwingen.

De wedstrijd was op slot en Orion was niet bij machte om nog gevaarlijk te worden.

Alle uitslagen van vandaag overziend rest de conclusie dat Orion de rode lantaarn draagt, op basis van het doelsaldo dat wel. Tweede Paasdag volgt de uitwedstrijd in Bemmel. Bemmel is niet in goede doen de laatste weken. Van de laatste 5 wedstrijden heeft het er één verloren en 4 gelijk gespeeld. Het zal daar niet gemakkelijk worden, maar het is zo dichtbij dat veel Orion-supporters de reis naar Bemmel moeten ondernemen. Steun Orion in haar pogingen om het verblijf in de eerste klasse weer met een jaar te verlengen!

Spelers Orion:
Stan Bruijsten (k), , Rene Willemsen, Jeroen van de Wetering, Vincent Pessanha ( 46e  Jasper de Ruiter), Jevrin Nunez , Vince van Gelder, Carlo Schoorl, Noud Jilesen (73 Fabian Kleemans).Davy van Duinen (54 Erik Bruijsten), Vincent Alberts, Jeroen Bardoel.

Op de bank: Marciano de Zeeuw en Tom Hafkenscheid.