Orion blijft met lege handen

Door Tijs Tummers 23 april 2017

Begeleid door knallend vuurwerk betraden Orion en Rigtersbleek het veld: een mooie actie van Zat. 3 die het belang van deze wedstrijd nog eens onderstreepte.

Na een nerveus begin knokte Orion zich naar een overwicht en kwamen ook de mogelijkheden op de voorsprong.

Niels Weeink was trekkend en sleurend voortdurend dreigend, zag een schot gekeerd door de Rigtersbleek-doelman, een vrije trap van Jasper vloog net langs de kruising en ook een kopbal van Carlo werd slechts ternauwernood gekeerd.

In enkele kansrijke situaties werd net te lang doorgecombineerd, waar afronding een betere optie leek.

De verdiende voorsprong bleef voor rust uit, met spits Noud Jilesen in de tweede helft voor verdediger Fabian Kleemans werden de aanvallende aspiraties van de thuisclub nog eens onderstreept: 0-0 was niet genoeg, hier kon en moest gewonnen worden.

Carlo wist Noud al snel met een met een slim passje te vinden, maar zijn inzet belandde in het zijnet.

Na een uur leek Vince Alberts de score te openen toen hij bij de tweede paal zijn man uitkapte, maar zijn inzet werd vervolgens met de hand gekeerd door een Rigtersbleek-verdediger: penalty!

Jeroen, in voorgaande gevallen trefzeker vanaf 11 meter, zag zijn inzet nu gekeerd worden door de de Rigtersbleek-doelman, die ook de rebound van Noud pakte.

Even later waren de rollen omgedraaid toen Noud de onderkant van de lat raakte (zie foto Rob Koppers) en Jeroen de kans op de rebound kreeg.

Tom van Ooijen die, na jaren trouwe dienst in het tweede, vandaag zijn debuut in de basiself maakte, zag zijn kopbal in allerlaatste instantie gekeerd. Het wilde maar niet lukken.

Er werd keihard gewerkt, maar in de jacht op de overwinning werd de counter van Rigtersbleek in het laatste kwartier gevaarlijker en nadat ook de Tukkers de lat hadden geraakt werd Orion even later in de omschakeling verrast: 0-1 in de 84ste minuut.

Waren de kansen daarmee voorbij voor Orion? Nee, in de laatste minuut kapte Jeroen zijn man uit bij de tweede paal, zocht zijn hoek uit en... raakte de lat.

Orion incasseerde het laatste fluitsignaal van de goedleidende scheidsrechter Barrett als een dreun: hard gewerkt, voldoende kansen gecreeerd, maar uiteindelijk met lege handen.

Rigtersbleek vergrootte door deze overwinning de afstand van Orion tot een direct veilige plek tot 5 punten, met nog drie wedstrijden te spelen. Plaatsing voor de nacompetitie lijkt op dit moment een meer reele optie, maar er zijn nog steeds negen punten te verdienen.