Onnodige nederlaag in Nijverdal

Door Harrie van Ooijen 26 maart 2017

Orion leed een onverdiende nederlaag tegen de Zweef uit Nijverdal afgelopen zondag 26 maart.  Orion trad aan zonder de geblesseerde aanvoerder Marco Loen en zou in de loop van de wedstrijd een drietal geblesseerde spelers moeten vervangen. Ook Jasper de Ruiter ontbrak helaas nog steeds op het appel vanwege een hardnekkige blessure. De komende week kan hij weer trainen gelukkig.

In de eerste helft had Orion het beste van het spel, dwz het veldspel was beter verzorgd, maar de oranje witten werden niet echt gevaarlijk. In de 30e minuut kwam de Zweef-aanvoerder Niels Hegeman ongelooflijk lomp in op Vince Alberts die bij zijn enkels werd afgezaagd. Dat betekende einde wedstrijd voor Vince die tot dan toe een goede partij had gespeeld. Davy van Duinen kwam Vince vervangen. Tot de rust bleef de wedstrijd van matig niveau en waren er geen noemenswaardige kansen te noteren. De Zweef zorgde alleen bij vrije trappen en corners voor enig gevaar. Vlak voor rust kwam Vince van Gelder ongelukkig in botsing met een speler uit Nijverdal. Hij werd aan het begin van de tweede helft vervangen door Jevrin Nunez en Noud Jilesen nam de aanvoerdersband over van Vince.

De ploegen bleven aan elkaar gewaagd maar vooral Orion kreeg goede kansen in de tweede helft. Noud Jilesen en Vincent Pessanha kwamen beiden vrij voor de keeper maar misten helaas op enkele meters van het doel. In de 61e minuut drukte Jeroen Bardoel een afvallende heel mooi maar helaas vuurde hij het schot recht op keeper Daman van de Zweef af. Een paar minuten daarvoor was hij getorpedeerd door rechtsback Kerkdijk die om onduidelijke redenen op clementie van de scheidsrechter mocht rekenen en gewoon door kon voetballen. Trainer Wennemers van de Zweef dacht daar anders over en wisselde zijn speler direct na zijn zware overtreding. Weer een minuut later maaide Vincent Pessanha vlak voor het doel van de tegenstander over de bal heen. En toen werd een al lang gekende wet in de sport werkelijkheid: als je de kansen zelf niet benut dan doet op een gegeven moment de tegenstander dat wel. Uit een vrije trap kwam Niels Hegeman vrij voor het Orion-doel en kopte de bal eenvoudig binnen. De 2-0 viel 10 minuten daarna, weer uit een vrije trap die onvoldoende werd weggewerkt door de Orion-verdediging. En daar mee gingen dure punten verloren. Drie punten hadden we kunnen meenemen, maar één punt had zondermeer gemoeten. Het blijft spannend in de onderste regionen. Alle directe tegenstanders verloren vandaag de punten, op rode lantaarndrager TVC’28 na. Het blijft er dus om spannen in de komende wedstrijden.

Oron speelde met de volgende spelers :

Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers, Vince van Gelder (46e Jevrin Nunez), Rene Willemse, Carlo Schoorl, Vincent Pessanha (80 Erik Bruijsten), Vince Alberts (30 Davy van Duinen), Jeroen Bardoel, Marco Kooijmans, Noud Jilesen

Op de bank zaten verder

Pim van Limbeek(k), Marciano de Zeeuw.