Lekker buiten het hek!

Door JC; Marleen de Boer 6 september 2017

Met een glimlach kijkt de jeugdcommissie terug op afgelopen zaterdag. Het was weer ouderwets druk op onze sportclub, heerlijk weer en het enthousaisme om weer lekker te voetballen hing in de lucht. Het was ook een spannende dag met 2 primeurs; de digitale spelerspas en de nieuwe spelvorm 6x6. In de bestuurskamer was het druk; 'heb je voor mij het mapje met de pasjes?' was een veelgehoorde vraag. NEE, alles gaat nu via de App. Scheidsrechters met de mobiele telefoon in de broekzak 'moet hier nog wel een oplossing voor vinden' en onduidelijkheid over het gebruik van de App. Maar, dit gaat goedkomen. Het is even wennen maar na een paar weken weten we vast niet beter. Ook de KNVB gaat met haar tijd mee. Zo ook met de nieuwe spelvormen. Dit seizoen gaat de jeugd onder de 8 & 9 jaar van start. De KNVB volgt hiermee Engeland, Duitsland, Belgie en ....Spanje! Zoals je op de foto ziet is een belangrijke regel dat de ouders buiten de hekken blijven en zich NIET bemoeien met het spel. Kunnen ze even lekker bijkletsen of netwerken. Maar, het gaat nog verder; er is geen scheidsrechter meer bij de wedstrijd. Moeten de kinderen dan alles zelf oplossen? Nee, dat niet, maar, het is wel het uitgangspunt; 'laat de kinderen zoveel mogelijk lekker voetballen'. Er is nog wel een spelbegeleider die de tijd in de gaten houdt en ondersteunt waar nodig. Bij Orion betekent dit dat we de wedstrijden voor de jeugd onder de 8 & 9 jaar plannen op het pupillenveld. Daar zetten we 2 velden uit dus worden er 2 wedstrijden naast elkaar gespeeld. We hebben prachtige nieuwe doelen aangeschaft en de spelbegeleider heeft een mooi geel hesje aan. En de ouders? Die blijven achter het hek en laten de kinderen lekker voetballen. Aanmoedigen mag uiteraard. Graag zelfs......want afgelopen zaterdag kregen de kids vleugels van alle complimenten.