Laat doelpunt koploper nekt Orion

Door Tijs Tummers 30 april 2017

Het was een zware taak vanmiddag om met een gehavende ploeg bij koploper BVC de punten te pakken.

Met de geblesseerde Marco Loen en Jasper de Ruiter en de geschorste Noud Jilesen was het duidelijk dat we voorin stootkracht hadden moeten inleveren; na vijf minuten verliet ook nog eens Vincent Pessanha met een kwetsuur het veld.

Achterin stond opnieuw Tom van Ooijen in het centrum, dit keer als vervanger voor de geschorste Vince van Gelder.

Toch speelde de eerste helft, waarn kansen schaars waren, zich meer af op de helft van de koploper.

Bulut soleerde één keer door de Orion-verdediging en schoof voorlangs, even later belandde een vrije trap van zijn voet net naast het doel.

Ook Orion mocht een vrije trap uit kansrijke positie nemen, Davy van Duinen produceerde nog een lastige schuiver en toen een corner gevaarlijk voor het doel bleef hangen, was er net geen Orion-speler aanwezig om af te ronden.

Na rust verhoogde BVC als verwacht het tempo, maar nadat Orion de eerste lastige tien minuten was doorgekomen was de meeste dreiging alweer voorbij.

BVC gaf ruimte achterin weg, maar het ontbrak ons aan power om dit af te straffen. De beste kans was er toen Davy schuin alleen op de keeper afliep, koos voor een bal breed op de meegelopen Jeroen, die de bal echter niet vol wist te raken.

Een koploper weet met dit soort mogelijkheden meestal wel raad en net als vorige week werden de laatste tien minuten Orion opnieuw noodlottig. In de 82ste minuut kopte Niek Sebens een crossball van achteruit voor de voeten van de juist ingevallen Camero, die de bal rustig aannam en droog inschoot: 1-0.

Orion had gegeven wat het in zich had, op grond van het spelbeeld ook een punt verdiend, maar de individuele kwaliteit van de BVC-spitsen gaven uiteindelijk toch de doorslag.

Dat Bulut ver in blessuretijd vanaf eigen helft op de Orion-doel mocht afstormen en Stan in de korte hoek passeerde was, zoals dat heet, slechts van belang voor de statistieken.

De opdracht voor volgende week is simpel: dan moeten er punten gepakt worden bij Alcides om het slotduel tegen Germania nog van belang te laten zijn voor een plaats in de nacompetitie.

Niet makkelijk, maar laat het muntje dan maar eens een keer onze kant op vallen.