Bovendrijven

Door Tijs Tummers, voorzitter 9 mei 2017

Het eerste is afgelopen zondag gedegradeerd. Dat komt aan, al wist je dat het kon gebeuren.

Vol van teleurstelling maar toch alweer met de blik naar voren, tikte ik een dag later de zoekterm ‘beleidsplan’ in op onze website.

Want het technisch beleidsplan is de rode draad naar de toekomst. Belangrijk, zeker nu er personele veranderingen gaan plaatsvinden in het team rond het eerste elftal.

Ik werd verrassend genoeg door de zoekmachine verwezen naar een blog van Hans Loen van 3 juni 2015.

Het contrast met nu kon niet groter zijn: het was geschreven direct na de promotie naar de 1ste klasse, voor het eerst in de geschiedenis van onze club.

Maar juist op dat hoogtepunt verwees Hans in zijn blog op zijn beurt weer naar een moment van twee jaar eerder, toen Orion net als nu gedegradeerd was, toen naar de 3de klasse.

“De degradatie twee seizoenen geleden schiep verbondenheid”, schreef Hans.

Was het toeval dat ik juist nu naar dit stukje werd geleid? Ik las nieuwsgierig verder.

“Een echte club heeft littekens. Een echte club is doorleefd en gehavend en kwetsbaar soms, maar komt altijd weer bovendrijven.”

Het was mooi dat het dieptepunt werd herkend als de start van een stap omhoog.

De ploeg bleef destijds bijelkaar en in twee jaar werden grote stappen gezet: “Orion’s teamspirit wordt nu overal geroemd”, zo sloot Hans in 2015 af.

Die veerkracht moeten we ook nu weer in onszelf naar boven halen.

‘Uithuilen en opnieuw beginnen’. ‘Eén stap terug om er twee vooruit te zetten’.

Aanstaande zondag het seizoen goed afsluiten en dan samen verder. Op naar nieuwe successen.