Alcohol onder 18? Boete 1400 euro!

Door Tijs Tummers, voorzitter 30 november 2016

De (wettelijke) regel is duidelijk:

“Het is verboden alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.”

Dat betekent dat een barmedewerker niet alleen geen alcohol mag schenken aan iemand die nog geen 18 jaar is, maar ook dat deze vrijwilliger bij het bestellen van alcohol personen tot 25 jaar om een ID-kaart dient te vragen. Wanneer dit niet gedaan wordt - ook al is de persoon ouder dan 18 jaar - is de barmedewerker in overtreding.

SV Orion (en alle andere Nijmeegse voetbalclubs) hebben destijds aangegeven deze regel serieus te zullen naleven. Ons barpersoneel is zich terdege bewust van dit beleid; maar liefst 23 van de huidige 30 barvrijwilligers hebben een cursus ‘Verantwoord Alcohol Schenken’ gevolgd.

En toch blijkt het niet waterdicht te zijn.

Bij zeven van negen gecontroleerde sportclubs zijn overtredingen geconstateerd en is gezegd dat boetes van € 1400 (!) onderweg zijn.

De clubs zijn niet blij dat hiervoor door de gemeente mystery kids zijn ingezet, die het drukste moment van de (zon)dag - de rust van een wedstrijd van het eerste elftal – kozen om ‘toe te slaan’. Zij vinden de hoogte van de boete buitenproportioneel en nemen het de burgemeester kwalijk dat hij in de pers de indruk wekt dat de clubs er, ondanks de vele hulp van de gemeente, een potje van maken.

Beter zou het zijn te constateren dat de nieuwe regel over het algemeen goed werkt en samen met de clubs te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.

Als we als Orion er alles aan doen om de regel na te leven en gezamenlijk proberen te voorkomen om tegen zulke torenhoge boetes aan te lopen (bij herhaaldelijke overteding wordt zelfs de alcoholvergunning ingenomen) dan kunnen we met name de vrijwilligers achter de bar op de volgende wijzen helpen:

Ben je onder de 25 laat dan bij het bestellen zelf je ID-kaart zien, zodat de barmedewerker er niet naar hoeft te vragen, er bij drukte geen kostbare tijd wordt verloren en het bovendien opvalt wanneer iemand zijn ID-kaart niet uit zichzelf toont.

Daarmee is helaas het probleem van bestellingen van pitchers of meerdere biertjes tegelijk nog niet verholpen. Ook als de drank is besteld door iemand van boven de 18 jaar, dan nog is de barmedewerker en daarmee de club, in overtreding als dat biertje elders in het clubhuis of op het terras door iemand van onder de 18 jaar wordt opgedronken.

Dit speelt natuurlijk met name bij de O19-elftallen (de vroegere A-elftallen) die bestaan uit een mix van spelers van onder én boven de 18 jaar (ook bij VR1 speelt dit). Om die reden heeft men bijvoorbeeld bij Brakkenstein en Trekvogels besloten om aan A-teams helemaal geen alcohol te schenken, ook niet aan spelers van 18 of 19 jaar oud.

Daartoe heeft Orion destijds niet besloten. Maar om dit overeind te houden doen we nu wel een uitdrukkelijk beroep op niet alleen de spelers zelf, maar ook op de trainers en leiders om er op toe te zien dat spelers van onder de 18 jaar geen alcohol drinken.

Het veelgehoorde weerwoord dat ‘we geen politieagent willen spelen’ houdt bij de huidige dreigende maatregelen niet langer stand, ieder dient hier zijn bijdrage te leveren.

De Nijmeegse clubs – verenigd in de FAN (Federatie Amateurclubs Nijmegen) – zullen met een gezamenlijke verklaring richting gemeente Nijmegen komen.

Maar dit zijn maatregelen die we bij Orion nú alvast kunnen nemen om naleving van de wettelijke regels beter te kunnen waarborgen.